Bottenplattan Koljern-Foamglas T4+ reducerar CO2-belastningen på Förskolan Hoppet - Sveriges första fossilfria förskola

Förskolan Hoppet i Göteborg, som ska bli Sveriges första fossilfria förskola, visar exceptionella siffror på minskad klimatpåverkan. Hittills har koldioxidavtrycket pressats ner med 70 procent. En viktig nyckel till framgång är den unika bottenplattan av Koljern-Foamglas T4+.

Bild: Link Arkitektur AB

Grunduppdraget från Göteborgs kommunfullmäktige är att bygga en fossilfri förskola. Detta arbete ska sedan ligga till grund för andra projekt som ska byggas på samma sätt. Det är ett steg i Göteborgs stads, och på sikt Sveriges och resten av världens, omställning till ett fossilfritt samhälle utan klimatpåverkan. Göteborg ska vara en av världens mest progressiva städer när det gäller att komma tillrätta med klimatproblem. I uppdraget står det att man ska ta hänsyn till alla material och produkter i en byggnad, likaså alla steg i processen som transporter och tillverkning. Syftet är att minimera klimatpåverkan i det här projektet och visa att det är möjligt. Och inte minst att driva på och stimulera byggbranschen att ta fram nya fossilfria material, metoder och processer.

Koljern-Foamglas ersätter betong

Projektet har nu presenterat siffror på minskad klimatpåverkan med nästan 70 procent för de stora byggdelarna, jämfört med en liknande nybyggd förskola i Göteborg. En kritisk punkt är att byta ut den traditionella bottenplattan. Där har man valt att använda bottenplattan Koljern-Foamglas T4+ som ersättning för betong. Denna unika bottenplatta har en rad hållbara och byggtekniska fördelar.

Enligt klimatkalkylerna för Hoppet ger Koljern-Foamglas-grunden bara halva koldioxidavtrycket jämfört med en grund i modern, klimatförbättrad betong. Medan betong är en förbrukningsvara är foamglas ett cirkulärt material – det görs till 60-70 procent av återvunnet glas som kan återanvändas eller materialåtervinnas när byggnaden rivs.

Även livslängden står ut i jämförelsen, då cellglas är ett mycket beständigt material som inte åldras eller transporterar fukt. Då lösningen väger en tiondel av en traditionell grund minskar även fossila utsläpp vid transporter.

- Vi är stolta över att Göteborgs stad valt oss och Foamglas i sitt innovationsprojekt. Tekniken är relativt okänd även om den är testad, certifierad och beprövad på marknaden sedan 15 år. Bottenplattan Koljern-Foamglas T4+ finns sedan tidigare i både småhus, fastigheter och förskolor men det är först nu vi tar klivet ut och lanserar produkten i stor skala i ljuset av de unika klimatfördelarna. Därför är det betydelsefullt för oss att vara en del i projekt Hoppet  när de flyttar fram gränserna för vad som är möjligt inom offentligt byggande, säger Henning Eliasson, VD för Koljern Nordic.

Många hållbara fördelar
Beatrice Hallén, Hållbarhetsansvarig på Owens Corning Insulation Europe, menar att byggbranschen står inför stora utmaningar där Foamglas och Koljern är med och driver utvecklingen:

- Vi står inför stora utmaningar kopplade till klimatförändringarna och vi har inom byggsektorn en möjlighet att verkligen göra skillnad, då en betydande del av koldioxidemissionerna i dag är kopplade till byggnader. Ambitiösa projekt som Hoppets fossilfria förskola är oerhört inspirerande och visar vägen för vad som faktiskt redan i dag är möjligt. Att Foamglas, efter omfattande och noggranna utredningar, valts ut som materialleverantör ger oss värdefull feedback om att vi arbetar på rätt sätt för att möta såväl dagens som framtidens behov. Vi håller fokus på hållbarhet såväl strategiskt långsiktigt som i vårt dagliga arbete. Vi arbetar för att skapa innovativa lösningar i kreativa samarbeten och vi levererar produkter som genom sin användning bidrar till en bättre värld.

Peter Hellqvist, Försäljningsdirektör på Foamglas Nordic AB, ser ett ökat behov av hållbara och långsiktiga lösningar:

-Vi ser hur samhället i stort efterfrågar hållbara och energieffektiva lösningar. Detta gäller såklart även för byggbranschen. För många av uppdragsgivarna och byggföretagen är låga CO2-utsläpp den viktigaste aspekten att ta hänsyn till vid nybyggnation. Ska man kunna möta klimatmålen är denna prioritering nödvändig. Koljerns unika lösning och Foamglas cellglasisolering bidrar till ett hållbart och energieffektivt byggande som möter framtidens krav. Förskolan Hoppet är bara början för större projekt som vi tillsammans med Koljern kommer att vara involverade i.

Faktaruta - Fördelar med bottenplattan Koljern-Foamglas T4+:

• 50% lägre utsläpp av CO2 än betong vid tillverkning.
  • Tillverkat av 60-70 % återvunnet glas.
  • Väger 90% mindre än betong.
  • Ingen torktid.
  • Fuktsäker.
  • Skyddar mot skadedjur.
  • Radontät.
  • Varaktig prestanda i minst 50 år.
  • Lägre bygghöjd.

Om Foamglas
FOAMGLAS
® är en högkvalitativ, hållbar cellglasisolering som produceras i Europa. Foamglas har funnits på den svenska marknaden sedan 1960-talet.

FOAMGLAS
® har utomordentliga ålders- och beständighetsegenskaper. Materialet framställs av returglas, glasråvara samt kol och innehåller miljontals hermetiskt slutna glasceller som ger både låg vikt och hög isoleringsförmåga.Med sina unika egenskaper klarar FOAMGLAS® Cellglasisolering de mest krävande byggnadsmiljöerna. Utöver konstruktionsmässiga fördelar ger FOAMGLAS® Cellglasisolering låga, eller inga underhållskostnader under byggnadens livslängd och bidrar även till att säkra låga energikostnader. Materialet är fullständigt vattentätt, säkert mot ångdiffussion och släpper inte igenom fukt men har samtidigt en hög tryckhållfasthet. På grund av sina egenskaper bidrar FOAMGLAS® till ett hållbart långsiktigt byggande.

Vårt svenska huvudkontor ligger i Lerum och vi är en del av Owens Corning.

Om Koljern
Koljern®-tekniken är en unik, patenterad metod där det färdiga materialet blir en byggkomponent med många fördelar. Inte minst för den som vill bygga energiklokt. De hållbara cellglaselementen tillverkas helt i naturmaterial: cellglasskivor och plåtlättbalkar med olika beklädnader.

Koljern erbjuder byggelement för grund, vägg, tak och terrass – hela husets klimatskärm. Det ger ett friskt hus byggt av ett material som är underhållsfritt och formstabilt. Materialet har lång hållbarhet, god tryckhållfasthet och bär upp stora laster. Eftersom det inte behövs någon uttorkning blir byggtiden kortare. Samtidigt blir det en god arbetsmiljö utan risk för allergier och tunga lyft.