Lättare för bostadsutvecklare att erbjuda attraktiva takvåningar genom att bygga med takterasselement som spar bygghöjd

Efterfrågan på indragna takvåningar med stora takterasser ökar konstant på

den svenska bostadsmarknaden. Både i storstäder och ute på landsorten är

takvåningar med takterasser idag ett starkt säljargument och lägenhetsspekulanter

avskräcksinte av höga priser. Fastigheter med takterasser blir också mer

attraktiva och många bostadsutvecklare inser möjligheterna att ge ett

bostadsområde högre status genom att erbjuda takvåningar.

Ett problem för många arkitekter och byggkonstruktörer är dock att

man med traditionella byggmetoder får svårt att inom givna

bygghöjder rita in takterassvåningarna. Dessutom ställs man

inför ett betydande nivåskillnadsproblem. Foamglas Nordic AB

har lösningen på problemet med det svenskutvecklade takterasselementet

Koljern som presenterasi företagets monter C05:51 på NORDBYGG 2016

Bildtext: Koljern terrasselement på NCCs projekt Arendalsvägen i Ljungskile

Bild. FOAMGLAS Nordic AB, Björn Ask

Orsaken till de problem som bostadsutvecklare ställs inför med traditionella byggmetoder är att det krävs en påbyggnad på takterassens bjälklag med minst 35 – 40 cm för att klara nuvarande energikrav. Med takterasselementet Koljern behövs ingen sådan påbyggnad. Koljerns takterasselement är ett isolerade och självbärande byggelement som möjliggör terasskonstruktioner med upp till 9 meters fri spännvidd vid normala personlaster. Att elementen är tunna innebär en höjdbesparing på cirka 50 % jämfört med traditionella takterasskonstruktioner. Fördelarna är betydande och ett exempel är att tekniken minskar det omdiskuterade problemet med dålig tillgänglighet mellan takterasserna och takvåningarna på grund av nivåskillnaden.

Löser nivåskillnadsproblem, snabbar upp byggprocessen och ökar lägenhetsvärdet

Koljern är en svenskutvecklad och patenterad byggelementteknik som sedan 2014 ägs av Foamglas Nordic AB via moderbolaget Pittsburgh Corning Europé SA/NV i Belgien. Intresset för att använda Koljern vid konstruktion av takterasser ökar konstant och en anledning är utvecklingen på bostadsmarknaden där indragna takvåningar med stora takterasser hamnat i fokus och blivit ett viktigt säljargument för bostadsutvecklarna.

Björn Ask som är ansvarig för KOLJERN tekniken på Foamglas Nordic är övertygad om att en ökad kunskap om Koljerns fördelar kommer att leda till en kraftigt ökad efterfrågan i framtiden.

- Tekniken har stora fördelar jämfört med konventionella byggmetoder. Ett alternativ har tidigare varit att man med uppstolpade lägenhetsgolv har jämnat ut nivåskillnaden mot takterasserna. Nackdelen är att det minskar rumshöjden och rymd är något lägenhetsspekulanter med intresse för takvåningar vill ha, och även är beredda att betala för. Med Koljern slipper man hela nivåskillnadsproblematiken och vinsterna i bygghöjd kan bli så stora att det skapas möjlighet att få in fler våningsplan inom en viss given bygghöjd. Dessutom går byggnationen snabbare med vår prefabricerade teknik. Man slipper gjuta och den väntetid som uppstår på grund av att det krävs uttorkning, förklarar Björn Ask.

Stora kostnadsbesparingar för bostadsutvecklare i Eslöv

De kompletta och prefabricerade Koljern-elementen består till 90 % av Foamglas cellglasisolering. Foamglas Nordic presenterade under 2015 en 50-årig materialgaranti för isolermaterialet som sammanfogas med U-plåtbalkar och plåtvinklar till det självbärande byggelementet Koljern. Elementen kläs med några centimeter Foamglas-isolering för att plåten inte ska exponeras och bilda köldbryggor.

Även om Koljern-tekniken kanske främst uppmärksammats för de fördelar den ger vi projektering och konstruktion av indragna takvåningar har tekniken ett betydligt bredare användningsområde. Elementen kan även användas som höjd- och viktbesparande tak med långa spännvidder, utfackningsväggar, källarväggar, betongfria bottenplattor och även hela hus. I Sundsvall har exempelvis en energisnål villa byggts med Koljern.

En bostadsutvecklare som valt Koljern vid byggnationen av takvåningar med takterasser är företaget BA Fastighets AB i Eslöv. I kvarteret Målaren står snart två nya huskroppar klara med totalt 90 hyreslägenheter. Den totala ytan för takterasserna är endast 170 kvm men effekterna kostnads- och konstruktionsmässigt hade blivit stora om man valt traditionella byggmetoder.

- Hade vi valt konventionella metoder skulle de ha lett till att vi tvingats bygga upp 1 100 kvm lägenhetsyta för att jämna ut nivåskillnaden mellan terasserna och lägenhetsgolven. Dessutom hade det krävt en höjning av trapphuset. Det skulle ha blivit en oproportionerligt hög kostnad och i mindre städer är det viktigt att bygga kostnadseffektivt för att inte hyresnivåerna ska bli för höga, säger Anders Lim Nilsson på företaget StatistikDesign som haft ansvar för projektering av stommen till de nya husen i Eslöv med montageritningar och framtagande av underlag till elementritningar.

Peter Hellqvist, Försäljningsdirektör, FOAMGLAS Nordic AB, tel. 0733 - 44 24 26. peter.hellqvist@foamglas.se

Björn Ask, Marknadschef,  FOAMGLAS Nordic AB, tel. 0701 – 48 91 46. bjorn.ask@foamglas.se

FOAMGLAS® tillverkas av Pittsburgh Corning, världens främsta producent av cellglasisolering som ägs av PPG Industries and Corning Glass i USA. I Europa är man representerade av egna försäljningsbolag och agenter och med huvudkontor i Belgien. Bolaget har produktionsenheter i Belgien och Tjeckien. I Norden representeras företaget av dotterbolaget FOAMGLAS Nordic AB med säte i Stenkullen utanför Göteborg och med produktion av KOLJERN® - miljö- och klimatsmarta byggelement i Kvissleby utanför Sundsvall. Hemsida: www.foamglas.se och www.koljern.se

Snabbfakta