FOJAB med och formar Folkets Park i Linköping

Report this content

FOJAB arkitekter har av HSB Östergötland fått uppdraget att utforma ett nytt bostadskvarter med 50 lägenheter vid Folkets Park i Linköping.

Genom en ny detaljplan från 2010 planeras nu en förnyelse och förtätning med bostäder i ett rekreationsområde med anor från slutet av 1800-talet. Folkets Park som invigdes 1921, ligger centralt i Linköping och präglas av en lummig parkmiljö. En mindre, central del av parken behålls och rustas upp för sitt ursprungliga syfte. Resten bebyggs med flerfamiljshus i fem våningar samt ett mindre radhusområde – totalt blir det cirka 300 nya bostäder.

Bland trädkronor men ändå i staden

Malmöbaserade FOJAB är ett av sex arkitektkontor som fått uppdraget att utforma sin del av bostadsområdet. Kvarteret i fråga är en utmaning genom sitt läge i områdets utkant strax intill en bullrig genomfartsled i väster. I öster finns en del av parken som närmast har karaktär av skogsbacke och det är mot denna lummighet som kvarteret öppnar upp sitt inre.

Man kan säga att vi har vänt ut och in på kvarteret. Angöring och entréer finns på gårdssidan och vi har arbetat med genomgående lägenheter. Dels för att säkerställa att alla får åtminstone en tyst sida, men också för att ge alla boende tillgång till det som är den stora kvalitén här – att bo bland trädkronorna och ändå i staden, säger Joachim Lundquist, ansvarig arkitekt på FOJAB arkitekter.

Utemiljö och planlösning för dagsljus

Den upphöjda gården är tänkt att präglas av lekfullhet, grönska och vattenspeglar. Via en trappa och en bred öppning i byggnadens markplan har den kontakt med gatan som leder vidare söderut in i bostadsområdet. Vattenspeglarna är ett viktigt inslag i gårdsplaneringen eftersom de reflekterar in ljuset och skogens grönska i bostäderna. Tillsammans med en bred terrängtrappa blir de kopplingen mellan gårdsplatån och skogen.

Alla bostäder har en genomtänkt planlösning med rum som kan möbleras och användas på alternativa sätt, så att bostaden ska kunna följa med i livets olika faser. Siktlinjer och passagemöjligheter mellan rum skapar en känsla av rymd, liksom det medvetna sättet att hantera dagsljuset, ibland med hjälp av ljusgårdar, som här i Folkets Park-projektet.

För mer information, vänligen kontakta:

Viveca Rosencrantz
PR-ansvarig
viveca.rosencrantz@fojab.se
46 (0)40 27 98 83

FOJAB arkitekter är, med 90 kvalificerade medarbetare, ett av landets ledande arkitektföretag. Verksamheten omfattar utformning, planering och projektering av områden, byggnader, lokaler och inredning.
Företaget har sitt säte i Malmö.

FOJAB arkitekter AB
www.fojab.se