FÖRSTA SPADTAGET FÖR STUDENTBOSTÄDER I LANDSARKIVET I LUND

Report this content

Nu tas första spadtaget för bygget av studentbostäder i Landsarkivet i Lund. FOJAB arkitekter har, på uppdrag av Lunds nation, ritat studentbostäder med syftet att ge den anrika byggnaden nytt liv. Landsarkivet kommer bli hem åt uppemot 150 studenter, och blir därmed ett välkommet tillskott på den pressade bostadsmarknaden i Lund.

Evenemanget som sker i Lunds nations regi äger rum nu på onsdag 20/2 kl 12.00. Lunds universitets rektor Per Eriksson kommer att tala.

Projektet omfattar totalt 8 800 kvadratmeter om- och nybyggnad och består av fyra byggnadskroppar. Två av dessa uppfördes 1903. 1971 tillkom den karaktärsfulla tillbyggnad som Bernt Nyberg ritat. Den fjärde blir en nybyggnad i fem våningar klädd med cortenstål. Bostäderna planeras vara inflyttningsklara till höstterminen 2014.

Välkommen den 20/2 kl. 12 till Arkivgatan 1. Ingen förhandsanmälan krävs.

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Hedberg Ek
Arkitekt SAR/MSA
Mattias.Hedberg-Ek@fojab.se
Telefon: +46 702-18 43 32

FOJAB arkitekter är, med 100 kvalificerade medarbetare, ett av landets ledande arkitektföretag. Verksamheten omfattar utformning, planering och projektering av områden, byggnader, lokaler och inredning.

Företaget har sitt säte i Malmö.

FOJAB arkitekter AB
www.fojab.se