Bildning för alla eller för en elit?

Report this content

Bildning för alla eller för en elit? Studieförbunden har på grund av minskade samhällsbidrag tvingats höja deltagaravgifterna och lägga ned nära en tredjedel av alla lokalavdelningar. Det skriver Folkbildningsförbundet som kräver besked från politikerna i en debattartikel i Göteborgs-Posten idag. Under de senaste tio åren har statsbidragen minskat med 14 procent och kommunbidragen med 40 procent. Studieförbunden har tvingats till drastiska besparingar. Trehundra lokalavdelningar har lagts ner på grund av neddragningarna från stat, landsting och kommuner och deltagaravgifterna har höjts. Regering och riksdag har uttalat att folkbildningen är ett nationellt ansvar. Det innebär att medborgarna ska ha tillgång till folkbildning oavsett var man bor i landet. - Om studieförbunden också i fortsättningen ska kunna finnas där människorna finns krävs utökade resurser till studieförbunden säger Maicen Ekman, generalsekreterare för studieförbundens intresseorganisation, Folkbildningsförbundet. Folkbildningsförbundet anser det oroväckande att sex kommuner i Stockholm inte ger en krona till studieförbunden: Salem, Nacka, Lidingö, Danderyd, Sigtuna och Täby. Mest satsar Eskilstuna, följd av Åsele kommun. Aktuell statistik för hela landet finns på www.studieforbunden.nu under rubriken material. Trots den kraftiga strukturomvandlingen finns det fortfarande ingen annan offentlig, privat eller föreningsbaserad bildningsverksamhet som kan uppvisa en så bred och över hela landet spridd verksamhet. Förra året arrangerades studieförbunden mer än 320 000 studiecirklar med närmare 2,7 miljoner deltagare. Studieförbundens folkbildning har stor betydelse för den demokratiska utvecklingen i samhället. Det slår den nyligen presenterade demokratipropositionen fast. - Studieförbunden behövs för att stimulera röstsvaga och eftersatta grupper att utnyttja sina demokratiska rättigheter. Så här inför valet vill vi ha klara besked. Är partierna beredda att öka stödet till studieförbunden? frågar Maicen Ekman. För ytterligare information och kommentarer kontakta Folkbildningsförbundets generalsekreterare Maicen Ekman, tel: 08-412 48 52 mobil: 0709-78 09 28 e-post: maicen.ekman@folkbildning.se webbadress: www.studieforbunden.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00020/wkr0002.pdf