Riksdagen antog ny proposition om folkbildning

Report this content

Riksdagen har nu antagit den nya propositionen om folkbildning. I propositionen betonas folkbildningens ansvar för frågor om mångfald och jämställdhet.

Igår antog riksdagen den nya propostionen om folkbildning ”Allas kunskap - allas bildning”. Sverigedemokraterna var det enda partiet som röstade mot förslaget.

I och med den nya propositionen finns nu ett särskilt mål för den statliga folkbildningspolitiken. Det innebär att statens ambitioner med politiken blir tydligare och att folkbildningens målgrupp är bredare än målgruppen för vuxenutbildningen där folkbildningen tidigare ingick. Ett av de fyra syftena för statsbidraget till folkbildningen har fått ett tillägg om ökad mångfald deltagare.

- Riksdagen ger folkbildningspolitiken ett eget mål och förstärker syftet att folkbildningen är till för alla. Uppmaningen till folkbildningen att utveckla vidare frågorna om mångfald och jämställdhet känns både naturligt och angeläget , säger Britten Månsson-Wallin, generalsekreterare för Folkbildningsrådet.

En annan konsekvens av den nyantagna propositionen är att de av riksdagen fastställda sju verksamhetsområdena upphävs.

För mer information och kommentarer kontakta:
Anna-Carin Bylund

biträdande generalsekreterare

Om Folkbildningsrådet
Folkbildningsrådet fördelar och följer upp statsbidrag till folkhögskolor och studieförbund.
Folkbildningsrådet är en ideell förening med tre medlemmar: Folkbildningsförbundet, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Rörelsefolkhögskolornas Intresseorganisation (RIO).

Taggar: