Bokslutskommunike för 1999

Report this content

FOLKEBOLAGEN AB:s BOKSLUTSKOMMUNIKÈ FÖR 1999 (förkortat räkenskapsår från 1999-05-01 t.o.m. 1999-12-31) * KRAFTIG RESULTATFÖRBÄTTRING * RESULTATET FÖRE JÄMFÖRELSESTÖRANDE POSTER ÖKADE MED 16,7 MKR TILL 2,8 MKR * STÅLKONJUNKTUREN STARKT ÖKANDE * FORTSATTA FRAMGÅNGAR INOM VARMFÖRZINKNING * DET KONTINUERLIGA STRUKTURARBETET FORTSÄTTER * FOLKEBOLAGEN AKTIVT INOM BRANSCHENS STRUKTUROMVANDLING Folkebolagen AB är noterat på OM Stockholmsbörsens OTC-lista. Koncernens övergripande affärsidé är: Att utveckla och långsiktigt äga en konkurrenskraftig företagsgrupp med huvudsaklig inriktning mot stålmanufaktur och ytbehandling. Produkterna skall ha ett tydligt inslag av stålbaserat insatsmaterial för den svenska verkstadsindustrin men även omfatta stålbaserade produkter för slutanvändare. Ytbehandling skall i huvudsak ligga inom området varmförzinkning där vår målsättning skall vara att leda utvecklingen inom branschen. Kvalitet och kundfokus skall utgöra ett centralt begrepp i den verksamhet som bedrivs i koncernen. Koncernen består strukturellt av två övergripande områden. Dessa är: - UTVECKLING - FÖRVALTNING Indelningen görs för att klart markera inom vilka områden som en målmedveten satsning görs. Förvaltningsdelen avser bolag / enheter där de strategiska målen ej ännu är formulerade. Koncernens totala omsättning för perioden 990501-991231 uppgick till 219,4 Mkr 8 mån (349,5 Mkr 12 mån), med ett resultat före jämförelsestörande poster på 2,8 Mkr (-13,9 Mkr). UTVECKLING STÅL Här ingår Folke Stål AB och Folke Perforering AB. Efter bokslutsårets utgång har även en avsiktsförklaring tecknats om förvärv av företagen Borga Plåt AB samt Borga Fästdon AB. Tillsammans bildar ovanstående bolagsformation en slagkraftig grupp med företrädesvis tunnplåtsbaserade produkter till såväl byggnation som produktion av vitvaror m.m. Med Folke Stål AB:s starka ställning på tunnplåtsmarknaden så bildar Stål grunden för koncernens finansiella bas. Samordningseffekterna ger ett stort genomslag inom såväl inköp, produktion som försäljning. Intäkter och resultat Försäljningen för Stål var 156 Mkr 8 mån (242 Mkr 12 mån), med ett resultat exkl jämförelsestörande poster, på 3,7 Mkr (-6,1Mkr) JIWE GALV JIWE Bolagen AB, under namnändring till JIWE Galv AB har genom en målmedveten satsning på vidareutveckling av kända galvaniseringsprocesser kommit att bli normbildande vid behandling av stålprodukter med avseende på korrosionsbeständighet. Till kunderna räkans namnkunniga företag som Volvo, Haki och Lindab. Intäkter och resultat Galv omsatte under verksamhetsåret 35 Mkr 8 mån (64Mkr 12 mån) och uppnådde ett rörelseresultat på 3,3 Mkr (-3,4Mkr). Under året har verksamheten inom området Mekan avvecklats, vilket bidragit till en ökad lönsamhet. FÖRVALTNING Inom detta område återfinns för närvarande endast Oxelö Komponenter AB. Bolaget kom in i Folkebolagskoncernen genom förvärvet 1998 av Primuluskoncernen. Verksamheten är inriktad mot bearbetning av grovplåt inom såväl kolbaserat som rostfritt insatsmaterial. Med denna inriktnig där kunderna företrädesvis finns inom tung verkstadsindustri som varv och entrepenadmaskiner så har bolaget en udda profil i förhållande till de tunnplåtsbaserade enheterna. Utredning beträffande Oxelö Komponenters framtid pågår och beslut beträffande detta väntas under våren. Omsättningen inom området uppgick till 22,0 Mkr 8 mån ( 42,7 Mkr 12 mån) och resultatet exkl jämförelsestörandeposter till - 3,0 Mkr (- 3,3 Mkr) KONCERNENS INVESTERINGAR OCH LIKVIDITET Investeringar Investeringar i maskiner och inventarier uppgick till 3,6 Mkr (3,7 Mkr), och i byggnader till 0,1 Mkr (0,2 Mkr). Likvida medel Disponibla likvida medel, inklusive outnyttjad checkkredit uppgick till 29,1 Mkr (18,4 Mkr ). PERSONAL Antalet anställda i koncernen uppgick per 31 december 1999 till 201 (248). MODERBOLAGETS VERKSAMHET Verksamheten inom moderbolaget är begränsad till förvaltning av koncernens externa kontakter inom områdena finansiering, kapitalmarknad och företagsprofilering. Vidare tillhandahåller moderbolaget administrativa tjänster vilka säljs till dotterbolagen på kommersiella grunder. Moderbolaget omsatte under perioden 5,9 Mkr (5,7 Mkr) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -1,6 Mkr (-9,9 Mkr). Investeringar gjordes med 0,6 Mkr (0,3 Mkr) i maskiner och inventarier. Inga investeringar i fast egendom ägde rum. Likviditeten inklusive outnyttjad checkkredit var vid årets utgång 15,6 Mkr (17,4 Mkr). SPP ÖVERSKOTTSMEDEL I likhet med uppgifterna i halvårsrapporten har koncernens bolag fått medddelande om att totalt 11,8Mkr är allokerade som överskottsmedel. Då formen för utbetalning och skattemässig behandling ännu ej klar så har ingenting av denna summa beaktats i koncernens redovisningar. UTDELNING Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att utdelningen blir 0 kr/aktie (0kr/aktie) BOLAGSSTÄMMA Ordinarie bolagsstämma äger rum i Borlänge 2000-04-12 på hotell Gustaf Wasa, klockan 13.00. ÅRSREDOVISNING Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på huvudkontoret i Borlänge samt distribueras till aktieägarna under vecka 11. ÖVRIGA RAPPORTTILLFÄLLEN Bokslutskommuniké 2000-02-16 Delårsrapport Jan. - mars 2000-04-12 Halvårsrapport Jan. - juni 2000-08-21 Delårsrapport Jan. - sept. 2000-10-23 Bokslutskommuniké 2000 2001-02-14 Borlänge 2000-02-16 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00790/bit0002.pdf