180 filmentusiaster intar Varberg

Pressmeddelande 2010-08-18

180 filmentusiaster intar Varberg Imorgon torsdag samlas 180 företrädare från Folkets Hus, Folkets Park och Bio Kontrast från hela landet i Varberg. Under tre dagar får de smygtitta på framtida filmpremiärer, tala om framtidens biografer och möta svensk film- och skådespelarelit.

Den interna konferensen Filmdagarna arrangeras årligen av folkrörelsen Folkets Hus och Parker. Konferensen genförs på olika platser varje år och denna gång har turen kommit till Varberg. Under några intensiva dygn torsdag till lördag denna vecka erbjuds deltagarna förhandsvisningar av aktuella filmer, spännande gäster och mycket mera. Totalt visas ett 50-tal filmer och de mest långväga gästerna kommer från London.

Digital filmrevolution och skådespelarsamtal Invigningstalare på Filmdagarna i Varberg är prisbelönte regissören Ruben Östlund. Konferensens invigningsfilm är premiäraktuella Puss av Johan Kling, uppföljare till succén Darling. Efter filmen blir det ett samtal med skådespelarna Susanne Thorson och Philomène Grandin från Puss.

En annan höjdpunkt under dagarna är ett seminarium om digitalisering av biograferna, ett teknikskifte som öppnar för en bredare spridning av aktuell film i hela landet, direktsänd opera, teater och sport på bio. På seminariet medverkar bland andra Ross Fitzsimons från den heldigitala brittiska biografkedjan Curzon Cinemas. Sist, men inte minst, presenterar Folkets Hus och Parker under lördagen vilken anläggning som får utmärkelsen "Årets biograf". Pristagaren väljs bland de över 200 biografer som ingår i Folkets Hus och Parkers biokedja.

Filmdagarna arrangeras av folkrörelsen Folkets Hus och Parker i samarbete med Folkets Hus Varberg, Teaterbion, Bio Capitol och Varbergs kommun.

För mer information kontakta:

Gunno Sandahl Kulturchef, Folkets Hus och Parker 070-492 30 55

Mathias Bohman Presskontakt 070-682 33 35

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu