Berlinfilharmonikernas maffiga nyårskonsert - live på bio i Sverige

På nitton biografer i Sverige firas nyårsafton med Berlinfilharmonikerna och den världskända pianisten Evgenij Kissin. Folkets Hus och Parker direktsänder den klassiska konserten från Berlin, 31 december klockan 18.30.

På nyårsafton finns chansen att se den totalt utsålda galakonserten med Berlinfilharmonikerna från Berliner Philharmonie live på bio. I år välkomnar Berlinfilharmonikernas musikaliske ledare Sir Simon Rattle det nya året tillsammans med den Grammy Award-vinnande ryska pianisten Evgenij Kissin. Kissin räknas som en av de främsta bland vår tids unga pianister, tack vare sin virtuositet och sina kraftfulla tolkningar.

Program:
Antonín Dvorák: Slavonic Dance nr 1, Op. 46 i C-dur
Edvard Grieg: Symfoniska danser nr 2, Op. 64, Pianokonsert A-moll Op. 16
Maurice Ravel: Alborada del gracioso (orkesterversion från “Miroirs”)
Richard Strauss: Salomes dans från “Salome”
Igor Stravinskij: Eldfågeln (Danse infernale, Berceuse and Finale)
Johannes Brahms: Ungersk Dans nr 1 i G-moll

Dirigent: Sir Simon Rattle
Pianosolist: Evgenij Kissin

Beräknad längd:
 1 tim 30 min
Visas: 31 december kl 18.30

Berlinfilharmonikernas nyårskonsert visas på biografer på följande orter:
Alingsås (Saga),
Boxholm (Folkets Hus), Eksjö (Metropol), Göteborg (Bio Roy), Helsingborg (Röda Kvarn), Hudiksvall (Cinema3), Kallhäll (Folkets Hus), Katrineholm (Cinema), Kungsbacka (Facklan 1), Lund (Folkets Bio), Malmö (Biograf Spegeln), Norrköping (Lilla Teatern), Nynäshamn (Folkets Hus), Osby (Bio Borgen), Stockholm (Bio Rio), Strängnäs (Saga), Västerås (Elektra), Ystad (Cinema3), Åmsele (Folkets Hus).

Mer info: www.fhp.nu/Hem/Live-pa-bio/Konsert/Berlinfilharmonikernas-Nyarskonsert/
Pressbild:www.fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/Berlinfilharmonikerna/

För mer information:
Daniel Söderberg
Kommunikatör, Folkets Hus och Parker
daniel.soderberg@fhp.nu

Rickard Gramfors
Projektledare, Live på bio
rickard.gramfors@fhp.nu

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu