Bio Rio nyinvigs - nu med kök och bar i nya Salong 2

26 januari öppnar hela Bio Rio igen och växer efter en omfattande renovering och ombyggnation. I nya Salong 2 kommer besökarna att kunna njuta av mat och barhäng, från frukost och lunch till kvällsmat. - Bio Rio är redan idag en älskad och uppskattad filmscen. I och med att Salong 2 öppnar slår drömmen in att kunna erbjuda vår publik film-, dryck- och matupplevelser under ett och samma tak, säger Katja Uneborg, verksamhetschef Bio Rio.

Bio Rios köksansvarige husmor Daniel Israelsson har ett kulinariskt egensinne format av hans brokiga bakgrund. Daniel har arbetat på internationella finkrogar, kockat till världsartister, sysslat med matperformance i utmanande former och levt turnéliv med kastrullerna i högsta hugg. Tillsammans med sin kollega Daniel Brännström skapar han i Salong 2 en matsalong med blicken fäst mot framtiden.

– I grunden är Salong 2 ett matigt kafé med fullständiga rättigheter. Köket kommer att satsa på glad, franskinspirerad mat. Vi lagar medveten mat med kärlek, säger Daniel Israelsson.

Bio Rios kök kompletteras med en bar med en helt ekologisk vinlista och ett för Sverige unikt ölsortiment.

Salong 2 kommer att laborera med teman inom mat och dryck till olika filmer, det kan vara ett matkoncept eller en temadrink som är speciellt framtagen till en specifik film.

Nytt är också att publiken kommer att kunna boka bord inne i biosalongen för att äta den specialkomponerade biomenyn med ett glas vin till filmen

- Hos Bio Rio ryms alla, från film- och matintresserade till frilansaren som vill sitta med en helpanna kokkaffe, till expresskunden som tar en espresso på väg till jobbet, pappalediga och seniorer på drift, säger Katja Uneborg.

Bio Rio välkomnar alla att vara med på öppningen 26 januari. Från kl 19.30 är det gratis filmvisning av Laleh-dokumentären Jag är inte beredd att dö än och kompispriser i baren. Biljetter bokas via biorio.se.

Folkets Hus och Parker och Bio Rio

Sedan Folkets Hus och Parker tog över driften av Bio Rio år 2008 är bion en mycket populär mötesplats. Premiärfilmer blandas med livesända föreställningar, filmfrukostar, seminarier, filmklubbar, knattebio, samtal med regissörer och mycket mer.

- Folkets Hus och Parker gör en satsning på arthouse-biografer och utvecklar konceptet för att vi vet att det är något som saknas i bio-Sverige. En filmupplevelse kan vara så mycket mer än en film, popcorn och läsk. Med nya Bio Rio tar vi den urbana mötesplatsen med kvalitetsfilm, unik mat och dryck samt plats för samtal och reflektion till nästa steg, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

Bio Rio ägs och drivs av Folkets Hus och Parker. Bio Rio ligger på Södermalm i Stockholm.

Öppettider: måndag-fredag 9-21, lördag-söndag 10-21

För intervjuer eller mer information kontakta:

Katja Uneborg, verksamhetschef Bio Rio:

070 728 34 89, katja.uneborg@fhp.nu

Anna Engstrand, pressekreterare Folkets Hus och Parker:

070 682 33 35, anna.engstrand@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar miljontals besökare varje år.

Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. www.fhp.nu