Biografer A-märker film för att synliggöra kvinnor

Folkets Hus och Parker introducerar Sveriges fyra första biografer som A-märker filmer: Bio Rio i Stockholm, Bio Roy i Göteborg, Röda Kvarn i Helsingborg och Spegeln i Malmö. En A-märkt film har minst två namngivna kvinnor som någon gång under filmen talar med varandra om något annat än män.

– Film påverkar hur vi ser på världen, därför spelar det roll vilka berättelser som berättas och hur de skildras. Idag är det en klar obalans i vilka roller män och kvinnor får på film, det måste vi ändra på, säger Calle Nathanson, VD för Folkets Hus och Parker.

”Medvetandegöra, synliggöra och uppmuntra till att öka kvinnors representation i film”, det är anledningarna till att biograferna börjar A-märka sin filmrepertoar. Märkningen fungerar som en konsumentupplysning och ges till filmer som klarar Bechdeltestet: de har minst två kvinnliga karaktärer med namn som någon gång under filmen samtalar med varandra om något annat än män.

Initiativtagare till A-märkningen är Bio Rio (Stockholm), Roy (Göteborg), Spegeln (Malmö), Röda Kvarn (Helsingborg) som drivs av Folkets Hus och Parker. A-märkt introduceras i samarbete med WIFT (Women in Film and Television) och Rättviseförmedlingen.

Lina Thomsgård, Rättviseförmedlingen
– Bechdeltestet visar tydligt att det oftast är historier om män, som berättas av män. Förhoppningsvis kan A-märkningen uppmuntra till nya tankar hos både besökare och filmskapare, och på sikt fler intressanta filmupplevelser.

Maria Larsson Guerpillon, WIFT
– Bechdeltestet kom till för nästan 30 år sen, så egentligen borde det idag vara en "icke-fråga”. Men tyvärr har inte den önskvärda förändringen skett. Med A-märkningen hoppas vi påskynda denna process.

18 – 20 oktober är det lanseringshelg för A-märkningen. Det kommer bland annat att visas A-märkta filmer och vara samtal med regissörer och journalister. Se respektive biografs hemsida för mer information.

Bechdeltestet kommer från den tecknade serien Dykes to Watch Out For av amerikanskan Alison Bechdel. Testet formulerades i serieavsnittet The Rule som publicerades 1985. För att se en samlad filmlista på sedan tidigare bechdeltestade filmer: www.bechdeltest.com

För mer information om A-märkningen: WWW.A-MÄRKT.SE

För kontakt med respektive biograf:
Bio Rio i Stockholm – Ellen Tejle – 0735-532025 – www.biorio.se
Bio Roy i Göteborg – Cornelia Bjurström – 0705-262064 – www.bioroy.se
Spegeln i Malmö – Carina Clack – 0761-307971 - www.biospegeln.se
Röda Kvarn i Helsingborg – Louise Leghammar – 0730-333 152
- www.biorodakvarn.se

Presskontakt Folkets Hus och Parker:
Daniel Söderberg
Kommunikatör, Folkets Hus och Parker

daniel.soderberg@fhp.nu