Film för folket – boken om Folkets Hus och filmen

Egna tidningar och bokförlag grundades, rörelseägda fabriker tillverkade varor för de kooperativa butikerna. Och när Folkets Hus, som spred kultur över landet, började satsa på biograffilm satsade man även där på egen produktion. Nordisk Tonefilm bildades och fick en viktig roll, som distributör, importör och producent av film. Bolaget styrdes av eldsjälar som brann för kvalitetsfilm och av politiska ideologer och byråkrater utan större kultur- och filmintresse.

Boken Film för folket av Jon Asp, är en viktig pusselbit för att förstå svensk film- och kulturpolitik samt en berättelse om folkrörelsen och folkhemmet. Boken handlar om tiden när arbetarrörelsen skulle förändra samhället i grunden och bygga en värld utan kommersialism och kapitalism.

En av svensk films största framgångar, Hon dansade en sommar, producerades av Nordisk Tonefilm.

Samtidigt som Film för folket lanseras släpps också en box med tre DVD-filmer från Nordisk Tonefilm: Hemsöborna, Körkarlen och Nils Holgerssons underbara resa.

Välkommen till pressträff måndag första december klockan 16.45 i Filmhuset, Borgvägen 1.

Efter pressträffen är det släppfest för boken: författaren Jon Asp samtalar med Filminstitutets presschef Jan Göransson och klockan 19.00 visas Hon dansade en sommar.

Kontakta Anna Engstrand, pressekreterare Folkets Hus och Parker, för intervjuer, recensionsexemplar och anmälan till pressträff och släppfest.

Mobil: 070 682 33 35, anna.engstrand@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar 33 miljoner besökare per år.

Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. www.fhp.nu