Filmpolitiken måste bli en del av kulturpolitiken - Folket Hus och Parker kräver ökat stöd till visning av kvalitetsfilm

Idag anordnar Folkets Hus och Parker en hearing om kultur- och filmpolitik med inbjudna representanter från filmbranschen.  Nuvarande filmavtal gäller till och med 2015 och förhandlingar om ett nytt avtal har inte kommit igång. Det ryktas också om att nuvarande avtal kommer att förlängas vilket skulle innebära stagnation samt fortsatt dominans för de stora kommersiella filmaktörerna. - Vi vill se ett nyetableringsstöd för att få fler biografer som tar ansvar för att visa kvalitetsfilm i hela landet. Det är dags för en filmpolitik där kvalitetsfilm inte längre nedprioriteras, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

Idag domineras filmsverige av ett par aktörer som kontrollerar både biografmarknaden och distributionen.  Detta leder till ett likriktat filmutbud där filmer som kommer från andra kulturer än engelsktalande har mycket svårt att ta plats på repertoaren.

- Vi måste få till stånd en filmpolitik som garanterar både mångfald och plats för smal kvalitetsfilm i hela Sverige. En politik där inte bara de stora kommersiella aktörerna gynnas på de små aktörernas bekostnad, säger Calle Nathanson.

Om hearingen idag

Inbjudna deltagare kommer att diskutera hur en ny och framtidsinriktad politik för film och biografer ska se ut idag. Det behövs nya tankar och idéer. Deltagare i panelsamtalet: Lisa Langseth, filmare, Jakob Abrahamsson, distributör, Nonstop, Susann Jonsson, vd Filmpool Nord AB, Anders Sjöman, kommunikationsdirektör Voodler, Erika Wasserman, producent, Fasad och Idyll, Bo Andér, ordförande Folkets Bio, Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

Moderator: Andrea Reuter, filmjournalist.

Plats: Bio Rio, Hornstull, Tid: Klockan 15.00 -18.00. Kaffe från 14.30. Mingel efteråt.

För ytterligare information kontakta:

Anna Engstrand, pressekreterare Folkets Hus och Parker

Telefon: 070 682 33 35, 08 452 25 13

e-post: anna.engstrand@fhp.nu

Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar miljontals besökare per år.
Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.
Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Läs mer på www.fhp.nu.