Julkalenderns superhjältar på sommarturné tillbaka på Parkens Zoo

Sommaren 2010 drar superhjältarna från vinterns julkalender i SVT ut på turné i Sverige, och nu den 8:e augusti kommer de för andra gången till Eskilstuna. Turnén är ett samarbete mellan Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Tillsammans med ett robotband och den nya onda karaktären Boel Floodhaste bjuder Supersnällasilversara och Stålhenrik på ett musikaliskt actionäventyr för hela familjen: Superhjältekonserten.

Vi träffar också en helt ny karaktär: den onda Boel Floodhaste, som vill göra alla i hela universum till sina slavar. Hon behöver bara låsa upp medlemmarna i kompgruppen Robocomp med sin nyckel för att göra dem till slaverirobotar. Kommer hon att lyckas med sitt onda uppsåt? Under juli och augusti beger sig hela gänget ut på vägarna i Sommarsverige. Än så länge är 15 datum klara och fler tillkommer. Robert Gehring och Peter Ågren har skrivit musiken och texterna står Henrik ”Stålhenrik” Ståhl och Sara ”Supersnällasilversara” Edwardsson för.
– Några texter har anpassats lite för att passa sommarens show, men alla låtar kommer garanterat att kännas igen från julkalendern, säger Sara Edwardsson.
Henrik Ståhl har skrivit manuset till Superhjältekonserten. – Eftersom musiken från julkalendern är så rik, och praktiskt taget varje låt är en hit, har det varit en utmaning att hitta på en ny historia som ger den rättvisa. Resultatet blev verkligen något alldeles extra. Det är bland det brokigaste och roligaste jag har skrivit, säger han.
Katrin Sundberg som medverkade i julkalendern som karaktären Uni Sax, och också har synts i teverutan som Häxan Surtant, kommer att regissera och koreograferna sommarens show.
Med på turnén följer musikensemblen Robocomp, eller ”ett robotband” som Supersnällasilversara säger. Robocomp består av Therese Karlsson på trummor, Robert Gehring på gitarr, Linnea Olsson på bas och Peter Ågren på klaviatur.
Biljetterna släpps den 21 april via Ticnet.
Sara Edwardsson har synts i flera barnprogram i SVT sedan 1998, bland annat som populär programledare i Bolibompa, men också i Världens största kör och Supersnällasilversara och Stålhenrik. Vintern 2009 medverkade hon som Supersnällasilversara i Superhjältejul, 2009 års julkalender i SVT. På scen har hon medverkat i familjemusikalen Från A till Ö och i Vilda Baciller. Sara har under tidigare somrar spelat på många av Sveriges folkparkscener med sitt band Vilda Baciller. Sommaren 2009 var hon med i Folkets Hus och Parkers och Riksteaterns föreställning Hujeda mej va många sånger.¨ Henrik Ståhl har vid Fria Teatern medverkat i Helt om, En uppstoppad hund och The Danny Crowe show. På Cirkus Tigerbrand har Henrik spelat Erik i Väderflickans milda makt och på Lasse i Parken har han spelat Bob i Hur andra älskar. På Dramaten har Henrik spelat Stig i Inget växer utom Stig och Molly. Henrik har också turnerat med Henrik - en tönt som är en egenskriven monolog. Från teve känns han igen från program som Tevehuset, Bolibompa, Supersnällasilversara och Stålhenrik och Bella Bland Kryddor. Henrik blev grammisnominerad 2005 för bästa barnalbum med skivan Supersnällasilversara & Stålhenrik. Han har också skrivit boken Livskartan (Libris förlag 2003). Sommaren 2008 turnerade Henrik med Barnens Allsång från Skansen med Folkets hus och Parker och Riksteatern. Läs mer och ladda ner pressbilder på www.riksteatern.se eller www.fhp.nu För intervjuförfrågningar, kontakta: Mathias Bohman, presskontakt Folkets Hus och Parker mathias.bohman@fhp.nu 08-452 25 13

eller Mimmi Fristorp, pressansvarig Riksteatern mimmi.fristorp@riksteatern.se 08-53199354

Robert Gehring, turnéledare 073- 208 26 80

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu