Komisk New York-opera på 77 biografer

Folkets Hus och Parker presenterar Don Pasquale direkt från Metropolitan i New York. Föreställningen sänds live till 77 digitala biografer runt om i landet. Den komiska operan är skriven av Gaetano Donizetti och visas den 13 november 19.00.

Anna Netrebko återskapar sin sensationella roll i denna sofistikerade bel canto-komedi. När Ottos Schenks uppsättning hade premiär för första gången 2006 använde New York Times ord som ”briljant” och ”underbar”. I övriga roller återfinns världsstjärnor som Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecien och John DelCarlo. Dirigent är James Levine.

Längd:2 tim och 43 minuter, 1 paus

Här kan du se Don Pasquale live på bio: Alingsås, Bengtsfors, Boden, Boxholm, Bräcke, Bureå, Båstad, Eksjö, Emmaboda, Fagersta, Falkenberg, Falun, Filipstad, Grebbestad, Gusum, Gävle, Göteborg, Hagfors, Hallunda, Heby, Helsingborg, Iggesund, Kallhäll, Karlskoga, Katrineholm, Kivik, Kumla, Kungsbacka, Köping, Lammhult, Lidköping, Lilla Edet, Lund, Lysekil, Malmö, Mariehamn, Mörrum, Norrköping, Nossebro, Nynäshamn, Osby, Oskarshamn, Piteå, Sigtuna, Skaftö, Skene, Skinnskatteberg, Skoghall, Skurup, Skärhamn, Smedjebacken, Sollefteå, Spånga, Stenungsund, Stockholm, Strängnäs, Svalöv, Söråker, Tomelilla, Torslanda, Tranemo, Trelleborg, Tumba, Ulricehamn, Umeå, Vansbro, Varberg, Vimmerby, Visby, Vänersborg, Västerås, Ystad, Åmål, Åseda, Älmhult, Älvsbyn

Datum och tid: 13 november 19.00

Mer info: www.fhp.nu/metropolitan Pressbilder: http://www.fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/The-Metropolitan-Opera1 Metropolitan –säsongen 2010-2011 Don Pasquale 13 november 19.00 Don Carlos 11 december 18.30 Flickan från vilda västern 8 januari 19.00 Nixon in China 12 februari 19.00 Ifigenia på Tauris 26 februari 19.00 Lucia di Lammermoor 19 mars 18.00 Greve Ory 9 april 19.00 Capriccio 23 april 19.00 Trubaduren 30 april 19.00 Valkyrian 14 maj 18.00 För mer information: Mathias Bohman Pressansvarig 070-682 33 35

Folkets Hus och Parker och Digitala hus Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu

Digitala Hus är FHPs digitala biokedja. Genom visning via en kraftfull digital bioprojektor kan biografer i hela landet få tillgång till ett aktuellt och brett film-, kultur- och nöjesutbud i mycket god kvalitet.