Magnus Moberg, Skoghalls Folkets Hus, årets profil

Magnus Moberg, Skoghalls Folkets Hus, fick under helgen utmärkelsen ”årets profil” i Folkets Hus och Parker. Utmärkelsen delades ut under högtidliga former inför över 200 ombud vid Folkets Hus och Parkers föreningsstämma i Stockholm.

Ur juryns motivering:

”Före detta svetsaren Magnus Moberg är en livs levande blåslampa med brännpunkten på folkrörelse, engagemang och delaktighet. Hans spjuveraktighet och jag-ger-mig-inte-förrän-jag-lyckats-attityd smittar av sig och entusiasmerar.

Genom ett passionerat engagemang, kreativitet och idérikedom i kombination med ett stort Folkets Hus-hjärta har Magnus Moberg, föreståndare i Folkets Hus Skoghall, stärkt folketshusföreningens ställning i värmländska Hammarö. Tack vare ett metodiskt och enträget arbete har Magnus Moberg, tillsammans med andra engagerade i föreningen, satt Folkets Hus Skoghall på kartan och sett till att föreningen idag är Folkets Hus i dess allra bästa och finaste mening.

Sitt första styrelseuppdrag i Folkets Hus fick Magnus Moberg i Deje, där han senare, som 29-åring, blev Sveriges yngste Folkets Hus-föreståndare. Han är en engagerande idéspruta som hela tiden kämpar för att Folkets Hus ska vara möjligheternas mötesplats. Eller vad sägs om att sätta upp den klassiska The Wall konserten inför 2 500 personer i Deje? För att inte tala om idén att engageraflygvapnet att flyga i formation med fyra Jasplan under världspremiären av storfilmen Pearl Harbor inför rekordpublik!

Omöjligt finns inte för Magnus Moberg, det tar bara lite längre tid. I sann Robin Hood-anda får föreningslivet och barnkalasen lägre hyreskostnad. För varje dag som går blir Folkets Hus Skoghallsprofil som Folkets Hus allt starkare.

Det lyser inbjudande från Folkets Hus i Skoghall– en förtjänst som både kan tillskrivas föreningens satsning på projektet Ljuset på entrén och den oförtröttlige eldsjälen Magnus Mobergs egen, smittande lyskraft”.

Pressbilder bifogas i dokumentet. Foto: Klara Börjeson.

Läs mer om Skoghalls Folkets Hus

Mer information:
Magnus Moberg, Skoghalls Folkets Hus

Mathias Bohman
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu