Miljonstöd till Royal i Nyfors från Boverket

För några timmar sedan kom beskedet. Boverket beviljar kulturföreningen Royal Eskilstuna 1,2 miljoner kronor i stöd för upprustningen av den gamla biografen på Järntorget i Nyfors.

– Vi är jätteglada över det här. Det är bra för Eskilstuna att alla invånare får vara med och utveckla den här fantastiska mötesplatsen, säger Carl Nielsen, ordförande för Royal Eskilstuna.

Det har varit en lång process för föreningen, som arbetat i över ett år för att huset – ett medborgardrivet kulturhus mitt i Nyfors – ska bli verklighet. Edvard Lundkvist är anställd på halvtid av föreningen som verksamhetsutvecklare och en av de saker han har arbetat med har varit att skriva ansökan till Boverket.

– Vi vill rikta ett stort tack till kommunen, till Boverket, till Folkets Hus och Parker och framför allt till alla ideellt engagerade som gjort detta möjligt, säger Edvard Lundkvist.

Nu när såväl Boverket som Eskilstuna kommun bidrar med pengar är det möjligt att på allvar dra igång arbetet med att renovera den gamla biografen med intilliggande lokal och skapa ett medborgardrivet kulturhus.

– Förhoppningen är att öppna för verksamhet under hösten. Vi är verkligen glada att kommunen vågat tro på Nyforsbornas egen kraft och insett att detta är värt att satsa på, säger Edvard Lundkvist.

– Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba. Vi hoppas på många inspel och idéer från folk i området. Alla är välkomna på våra öppna möten på onsdagar, det här är hela Nyfors hus, säger Carl Nielsen.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Nielsen, ordförande i Royal Eskilstuna, 073-941 77 47

Edvard Lundqvist, verksamhetsutvecklare Royal Eskilstuna, 076-089 22 30