Monty Python Live (Mostly) - One down, five to go - återföreningshow med Monty Python-gänget livesänds på söndag i hela Sverige

Den långa väntan för alla Monty Python-fans världen över är äntligen över; Folkets Hus och Parker direktsänder showen från gigantiska O2-arenan i London på söndag den 20 juli. Monty Python-gänget har inte spelat tillsammans inför publik sedan Hollywood Bowl den 15 september 1980. Nu tar de farväl med denna hyllade show. Föreställningen den 20 juli är den sista av sammanlagt tio föreställningar och den livesänds till 2 000 biografer runt om i världen.

Gruppen anses vara ett av världens bästa komikergäng och med en sammanlagd ålder av 357 år kommer de att inta scenen och framföra flera av Monty Pythons mest älskade och skruvade nummer.

Man kan verkligen säga att the Pythons lever!
- Ben Brantley, The New York Times

Direktsändningen är regisserad av Aubrey Powell, medverkar gör John Cleese, Terry Jones, Michael Palin, Eric Idle och Terry Gilliam.

”Tack vare den fantastiska uppfinningen av rörliga bilder på vita duken kommer The Last Night of Monty Python till en biograf nära dig. Sätt på er näsdukar på huvudet och värm upp hjärnan en sista gång på någon av världens 2 000 biografer som direktsänder detta. Häng med publiken live på Londons O2-arena på ett sista gråtmilt, hysteriskt, galet farväl av de fem överlevande Python-medlemmarna, innan de läggs in på The Old Jokes Home... på en duk nära dig i HD-kvalitet” säger Python-gänget.

Senast jag såg en återförening av en lika inflytelserik grupp var det med The Velvet Underground
– The Pythons är roligare
- Ian Shuttleworth, Financial Times

Om Python var kult när de först blev kända har de sedan dess fått statusen av en religion; den första showen sålde slut på 40 sekunder
- Stephanie Merritt, The Guardian

Folkets Hus och Parker har livesänt scenkonst på bio sedan 2003 och antalet biografer som deltar ökar ständigt. Från början var 7 biografer med och nu är 170 biografer anslutna till Folkets Hus och Parkers nätverk Live på bio. Live på bio har blivit en av Sveriges viktigaste satsningar på kulturtillgänglighet i hela landet och bygger på ett stort antal ideellt engagerade personer ute i landet.

Beräknad längd: 3 tim 30 min (inkl 1 paus)
Visas: 20 juli 20.00

Monty Python Live (Mostly) direktsänds till följande biografer: Bengtsfors (Odeon), Bodens Folkets Hus, Borrby Biografförening, Boxholms Folkets Hus, Brandbergen (Bio Cosmopolitan), Båstad (Scala), Edsbyn (Röda Kvarn), Eksjö (Metropol Bio), Eskilstuna (Royal), Gusums Folkets Hus, Göteborg (Bio Roy), Hagfors (Bio Hagfors), Hallstahammar (Sagabiografen), Hallstaviks Folkets Hus, Halmstads Teater (figarosalen), Horn (Hornbio), Hudiksvall (Cinema3), Hälleforsnäs Folkets Hus, Karlskoga (Saga), Katrineholm (Cinema), Kivik (Kulturföreningen Bernadotte), Kristinehamn (Nya Grand Bio), Krokstrands Folkets Hus, Kumla Folkets Hus, Laholm (Maxim), Lidköpings Folkets Hus, Linköping (Eklunda Bio Bestorp), Ljungby (Garvaren Bio), Lomma (bibliograf) Lund (kino), Lysekils Folkets Hus, Malmö (Spegeln), Markaryds Biograf, Motala Convention Centre, Norrköping (Cnema), Nyköpings Teater, Osby Medborgarhus, Oskarshamns Folkets Hus och Park, Rimforsa Bio, Ronneby Teater, Skoghall Folkets Hus, Skövde Odeon, Smedjebackens Folkets Hus, Smålandsstenar (Klämman), Stockholm (Biografteatern Rio), Strängnäs (Cinema), Sunne (Teaterbiografen), Svalöv (Kulturhuset Svalöv), Svenljungas Folkets Hus, Söderhamn (Svea), Södertälje Estrad, Söråkers Folkets Hus, Tomelilla (Rio), Torsby (stjärnan Plus), Trelleborg (Grandbiografen), Tumba (Tumbascenen), Varberg (Capitol), Vaxholms Biograf, Visby (Roxy), Vänersborgs Folkets Hus, Västerås (Elektra), Ystad (Cinema3), Ystad Teater, Åmsele Folkets Hus, Åseda Folkets Hus, Åsele (Bion i Åsele), Åsensbruk (Håfreströms Bio), Östersund (Regina).

För mer Information om spelplatser och biljetter: http://fhp.nu/Hem/Live-pa-bio/Teater/20-juli---Monty-Python-Live-Mostly/?tab=dates

Pressrum: http://news.cision.com/se/folkets-hus-och-parker

Trailer: http://youtu.be/24tTkWbPLbU

Presskontakt:
Klara Börjeson, Webbredaktör och kommunikatör Folkets Hus och Parker

klara.borjeson@fhp.nu

Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar 33 miljoner besökare per år. Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde. Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten.