Mozarts Così fan tutte livesänds på bio från Met i New York

James Levine dirigerar den första livesändningen av Mozarts klassiska romantiska opera Così fan tutte. Den amerikanske dirigenten har lett Metropolitans orkester i mer än 2 500 föreställningar i 85 olika operor sedan hans debut med Tosca 1971. Folkets Hus och Parker direktsänder Così fan tutte på bio 26 april kl 19.00.

Mozarts Cosí fan tutte är en humorfylld opera som innehåller några av hans mest älskade arior, duetter och trios.

I denna uppsättning, skapad av Lesley Koenig, gör de unga stjärnorna Susanna Phillips och Isabel Leonard systrarna Fiordiligi och Dorabella. Matthew Polenzani och Rodion Pogossov är deras fästmän, Ferrando och Guglielmo. Danielle de Niese spelar deras husa Despina och Maurizio Muraro är den cyniske Don Alfonso.

Folkets Hus och Parker har livesänt scenkonst på bio sedan 2003 och antalet biografer som deltar ökar ständigt. Från början var 7 biografer med och nu är 170 biografer anslutna till Folkets Hus och Parkers nätverk Live på bio. Live på bio har blivit en av Sveriges viktigaste satsningar på kulturtillgänglighet i hela landet och bygger på ett stort antal ideellt engagerade personer ute i landet.

I rollerna:
Susanna Phillips - Fiordiligi
Isabel Leonard - Dorabella
Danielle de Niese - Despina
Matthew Polenzani - Ferrando
Rodion Pogossov - Guglielmo
Maurizio Muraro - Don Alfonso

Kompositör: Wolfgang Amadeus Mozart
Dirigent: James Levine
Regi: Lesley Koenig
Designer: Michael Yeargan
Ljussättning: Duane Schuler

Beräknad längd: 4 tim 5 min
Visas:
26 april kl 19.00

Così fan tutte direktsänds till biografer på följande platser: Alingsås (Saga), Arboga (Digitala Hus), Arvika (Palladium), Bengtsfors (Odeon), Bergsjö (Bergsjögården), Blomstermåla (Folkets Hus), Boden (Folkets Hus), Borgholm (Folkets Hus), Borrby (Biografförening), Boxholm (Folkets Hus), Brandbergen (Cosmopolite), Båstad (Scala), Danderyd (Danderydsgården), Delsbo (Svea), Edsbyn (Röda Kvarn), Eksjö (Metropol), Fagersta (Folkets Hus), Falkenberg (Stadsteatern), Falu (Folkets Hus), Filipstad (Folkets Hus), Forshaga (Folkets Hus), Gideå (Gideågården), Gusum (Folkets Hus), Gävle (Folkets Hus), Göteborg (Bio Roy), Hagfors (Hotell Monica), Hallstavik (Folkets Hus), Hallunda (Folkets Hus), Halmstad (Halmstads Teater), Haparanda (Haparanda Teaterförening), Heby (Folkets Hus), Helsingborg (Röda Kvarn), Horn (Hornbio), Hultsfred (Bio Rio), Hunnebostrand (Kulturhuset Hav och Strand), Hällefors (Folkets Hus), Härnösand (Härnösands Teaterförening), Iggesund (Folkets Hus), Kallhäll (Folkets Hus), Kalmar (Kalmar Teater), Karlskoga (Saga), Katrineholm (Cinema), Kivik (Kiviks Bio), Konga (Folkets Hus), Kristinehamn (Nya Grand Bio), Kumla (Folkets Hus), Kungsbacka (Facklan), Kungälv (Trappan Bio), Köping (Digitalt Forum), Laholm (Maxim), Lammhult (Folkets Hus), Landskrona (Landskrona Teater), Lidköping (Folkets Hus), Ljungby (Garvaren), Lomma (Bibliograf), Lund (Kino), Lysekil (Folkets Hus), Mariehamn (Kulturföreningen Katrina), Motala (Convention Centre), Mörrum (Folkets Hus), Nora (Records Bio), Norrköping (Cnema + Lilla Teatern), Nyköping (Nyköpings Teater), Nynäshamn (Folkets Hus), Olofström (Folkets Hus), Orsa (Röda Kvarn), Osby (Medborgarshus), Partille (Kulturum), Ronneby (Ronneby Teater), Skene (Folkets Hus), Skinnskatteberg (Korpen), Skoghall (Folkets Hus), Skurup (Biorama), Skärhamn (Saga), Skövde (Odeon), Slite (Slitebiografen), Spånga (Folkan), Stockholm (Bio Rio + Klarabiografen, Hammarby Sjöstads Folkets Hus), Strängnäs (Cinema), Sunne (Teaterbiografen), Svalöv (Kulturhuset), Säter (Folkets Hus), Sävsjö (Röda Kvarn), Södertälje (Estrad), Söråker (Folkets Hus), Tomelilla (Rio), Torsby (Stjärnan), Torslanda (Vingen), Trelleborg (Grand), Trollhättan (Folkets Hus), Trosa (Trosa Bio), Tumba (Tumbascenen), Ulricehamn (Folkets Hus), Umeå (Folkets Hus), Varberg (Capitol), Vaxholm (Vaxholms Biograf), Västerås (Elektra), Ystad (Cinema 3 + Ystad Teater), Åkersberga (Folkets Hus), Ånge (Folkets Hus), Åseda (Folkets Hus), Övertorneå (Folkets Hus).

För mer information om spelplatserna: http://fhp.nu/Hem/Live-pa-bio/Opera/Cosi-fan-tutte---26-april/?tab=dates

För trailer: http://youtu.be/AgN6baNjPlM

Presskontakt:
Daniel Söderberg
Kommunikatör, Folkets Hus och Parker
daniel.soderberg@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar 33 miljoner besökare per år. Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde. Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten.
www.fhp.nu