Nixons statsbesök i Kina – live på bio

Folkets Hus och Parkers satsning på direktsänd opera från Metropolitan i New York fortsätter. Nu har turen kommit till den moderna och storslagna operan Nixon in China. Föreställningen visas 12 februari kl 19.00 på 28 orter runt om i landet.

Peter Sellars gör sin Metropolitandebut med denna moderna historia med storlagen scenografi.

I februari 1972 reste Richard Nixon till Kina för samtal med ordförande Mao Tse-tung och premiärminister Chou En-lai. Nixons resa var den första kontakten på hög nivå mellan USA och Folkrepubliken Kina på mer än tjugo år, och blev början på en ny era med relationer mellan Washington och Beijing.

Längd: 3 timmar 40 minuter

När: 12 februari 19.00

Orter som visar Nixon in China: Arboga, Bengtsfors, Bräcke, Eksjö, Fagersta, Falun, Filipstad, Gävle, Göteborg, Haparanda, Helsingborg, Hudiksvall, Karlskoga, Kivik, Kumla, Lund, Malmö, Mörrum, Partille, Sigtuna, Skoghall, Stockholm, Tomelilla, Torslanda, Trelleborg, Västerås, Åmål, Åseda

Mer info: www.fhp.nu/metropolitan

Pressbild: http://www.fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/The-Metropolitan-Opera1/

För mer information:

Mathias Bohman
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker
mathias.bohman@fhp.nu

Rickard Gramfors
Projektledare, Digitala Hus
rickard.gramfors@fhp.nu

Folkets Hus och Parker och Digitala Hus

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu
Digitala Hus är FHPs digitala biokedja. Genom visning via en kraftfull digital bioprojektor kan biografer i hela landet få tillgång till ett aktuellt och brett film-, kultur- och nöjesutbud i mycket god kvalitet.