Ny aktör ger bredare filmutbud

Ny aktör ger bredare filmutbud Nu breddas filmutbudet i Sverige. Ett nytt svenskt inköps- och distributionsbolag av kvalitetsfilm har bildats, TRI ART FILM. Bolaget kommer också att presentera en modern digital plattform, en mötesplats för filmintresserade människor med bland annat en stark video on demand-tjänst.
I februari, mars har det nya inköps- och distributionsbolaget av kvalitetsfilm, Tri Art Film, sin första svenska biopremiär. Det blir med den omtalade och kritikerrosade filmen "Norwegian Wood" av regissören Tran Anh Hung, tidigare känd för filmer som "Cyklo" och "När solen står som högst". Den bygger på den bästsäljande boken med samma namn, av den japanske författaren Haruki Murakami.
Senare under våren har bolaget även biopremiär på de prisbelönta filmerna "Drei" av Tom Tykwer, "Cirkus Columbia" av Danis Tanovic och debutfilmen "Attenberg" av den kvinnliga regissören Athina Rachel Tsangari.
Tri Art Film finansieras och ägs av Folkets Hus och Parker, animationsbolaget Forestlight och av de personer som grundat verksamheten, Staffan Wallhem, Mattias Nohrborg och Bengt Vernberg. Bolagets kärnverksamheter är inköp av kvalitetsfilmer, med egen biofilmdistribution, samt en helt ny form av digital plattform. Den sistnämnda, som kommer att presenteras och demonstreras under 2011, ska bli en mötesplats för filmintresserade människor med betoning på filmrelaterat skrivet material och visning av nya och äldre filmer, via video on demand.
Tri Art Film har som ambition att i första hand arbeta på den svenska marknaden, men efter hand expandera till de övriga nordiska länderna. Tri Art Film kommer att vara mycket selektiv och regissörsorienterad i sina filmval, med en klar och tydlig ambition att presentera nya talanger, men även med att presentera nya filmer från gamla mästare. Tri Art Film ska medverka till att öka mångfalden i det svenska filmutbudet.
Mer information: Gunno Sandahl, kulturchef gunno.sandahl@fhp.nu Folkets Hus och Parker 08-452 25 30 070-492 30 55

Mattias Nohrborg mattias.nohrborg@comhem.se 0734-17 65 51

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu