Nya frimärken med Lill-Babs och Folkets Park

Imorgon, 12 januari, ger Posten ut frimärken med folkparkstema. Här hittar du exempelvis artisten Lill-Babs, chokladhjulet i Kolsnäs Folkets Park, Värmland, samt entrén till folkparken i Borlänge.

– Jag är oerhört stolt över att folkparkerna uppmärksammas på det här viset. Folkparken är sinnebilden för platsen där folklighet, engagemang och glädje förenas. Det får vi aldrig nog av, säger Lennart Derehag, vd, Folkets Hus och Parker.

Flertalet stora artister har uppträtt i folkparkerna, och en av de mest älskade är Barbro Svensson, Lill-Babs, som debuterade 1954. Övriga motiv på folkparksfrimärkena är entrén med besökare från värmländska Björneborg, dansbanan i Arvika Folkets Park, entrén till folkparken i Borlänge och chokladhjulet i Kolsnäs Folkets park i Värmland.

Digitala bilder av frimärkena:
http://hugin.info/134112/R/1575550/490742.jpg (Folkparker)

http://hugin.info/134112/R/1575544/490740.jpg (Souvenirark Lill-Babs)

http://hugin.info/134112/R/1575549/490741.jpg (Folkparksentré, Borlänge Folkets Park, rullfrimärke)

Digitala bilder från Lill-Babs besök i frimärkstryckeriet:

http://hugin.info/134112/R/1575542/490736.jpg (Lill-Babs med frimärksförstoring)

http://hugin.info/134112/R/1575540/490735.jpg (Lill-Babs och frimärksgravör Lars Sjööblom)
Foto: Gustav Mårtensson

Fakta om de nya frimärkena den 12 januari

Folkparker

Frimärkena har utformats av Henrik Karlsson efter foton av Krister Nilsson, Frank May/Ina Agency, Anders Engman/Bonnierarkivet/Scanpix, Lennart Edling/Scanpix, Joss Gerard/Ina Agency. Gravörer: Martin Mörck, Piotr Naszarkowski och Lars Sjööblom. Tryckteknik: ståltryck. Förpackningen är häfte med tio frimärken och fyra motiv, samt rulle (Folkparksentrén). Valören är för inrikes brev och hälsningar.

Se Postens pressmeddelande:

Vid frågor kontakta:

Mathias Bohman, kommunikationschef
mathias.bohman@fhp.nu

Thorsten Sandberg, Posten Frimärken.
thorsten.sandberg@posten.se

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu