Öppet brev till kulturminister: Sätt stopp för biografdöden!

Öppet brev till kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth

Utlovat investeringsstöd måste börja verka nu – annars väntar en omfattande biografdöd

Under snart tio år har frågan om en digitalisering av biograferna varit högst levande för landets biografägare. Alla de möjligheter som den nya visningstekniken kan rymma har ventilerats, testats och verifierats, möjligheter som innebär mer än enbart filmvisning. Här har Folkets Hus och Parker prövat nya alternativa programinnehåll på digitala biografer, t ex direktsända operavisningar i mycket hög kvalitet. Detta är en utveckling som alltjämnt pågår och har väckt stort intresse inte minst hos landet kommuner. På senare år har det formulerats en internationell de facto-standard för digitala anläggningar som biografägare måste ha om de i framtiden skall kunna visa nya filmer.

Då investeringskostnaden av dessa så kallade 2K-anläggningar är stora så har vi, företrädare för mindre biografägare, argumenterat för vikten av ett statligt investeringsstöd. Sedan flera år tillbaka har vi förvarnat om den situation som kommer att uppstå då landets största biografägare, SF Bio, väl tar ett investeringsbeslut. Då går det undan. Konsekvenserna blir att antalet traditionella s k 35-kopior successivt minskar för att ersättas med digitala kopior. Det är den situation som landets mindre biografer nu i höst brutalt fått erfara. Det finns allt färre nya filmer att visa, publiken försvinner och biografer läggs ner. Många orter lider idag av akut filmbrist. Det här är en utveckling som kommer att fortgå det närmaste året.

Under de senaste åren har vi på olika sätt försökt förbereda landets kommuner inför vad som komma skall, så att de kan stödja sina mindre biografer, men även se de kulturpolitiska möjligheter som följer med en digitalisering. Nu börjar det utvecklas en beredskap ute i kommunerna. Men ingenting görs i större skala om inte staten är med och satsar. Därför var det mycket välkommet när det under hösten meddelades att Kulturdepartementet med en parlamentarisk enighet i ryggen lyckats ta fram 60 miljoner kronor i ett statligt investeringsstöd.

Problemet är att detta investeringsstöd inte finns tillgängligt förrän i januari 2012 och dessutom ska fördelas med 15 miljoner per år fyra år framåt. Om detta budgettekniska problem inte går att lösa så väntar en omfattande biografdöd och den monopolliknande situation på den svenska biografmarknaden som idag råder kommer att förstärkas ytterligare. Operationen lyckades, men patienterna dog.

Vi förutsätter nu att Kulturdepartementet hittar en lösning så att utlovade investeringsstöd kan börja verka redan 2011, helst med hela beloppet 60 miljoner kronor. I annat fall har vi att se fram emot en kulturpolitisk skandal av stora mått. Beslutande politiker blir då passiva åskådare när allt fler mindre biografer läggs ner runt om i landet, samtidigt som det råder en parlamentarisk enighet att så inte skall ske.

Monika Eriksson, Förbundssekreterare BYGDEGÅRDARNAS RIKSFÖRBUND

Lennart Derehag, VD FOLKETS HUS OCH PARKER

Olle Häggström, VD RIKSFÖRENINGEN VÅRA GÅRDAR

Företrädare för drygt 300 av landets biografer

Kontakt Lars Gillegård Biografkonsulent, Våra Gårdar 073-372 63 56

Gunno Sandahl Kulturchef, Folkets Hus och Parker 070-492 30 55

Folkets Hus och Parker och Digitala hus Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu Digitala Hus är FHPs digitala biokedja. Genom visning via en kraftfull digital bioprojektor kan biografer i hela landet få tillgång till ett aktuellt och brett film-, kultur- och nöjesutbud i mycket god kvalitet.