Prm: Anrik biograf får opera och 3D

Anrik biograf får opera och 3D På fredag slår folkrörelsen Folkets Hus och Parker upp portarna till biografen Röda Kvarn i Helsingborg. 1918 invigdes stumfilmsbiografen Röda Kvarn – på fredag återuppstår den med 3D-teknik, direktsänd opera och satsning på kvalitetsfilm.

– Det finns ett stort intresse i Helsingborg för kvalitetsfilm, direktsänd opera och alla andra möjligheter som den digitala tekniken för med sig. Det känns roligt att erbjuda helsingborgarna en modern event- biograf, säger Mikael Sandberg, vd för Folkets Hus och Parkers biografbolag Framtidens mötesplats.
Totalt ingår över 200 biografer i Folkets Hus och Parkers biografkedja, varav majoriteten finns på mindre orter. Sedan några år tillbaka finns folkrörelsens biografer också i Stockholm, Göteborg, Malmö och nu även i Helsingborg.

Förra året belönades Folkets Hus och Parker med utmärkelsen årets bästa entreprenör av kvalitetsfilmsnätverket Europa Cinemas. Där uppmärksammas Folkets Hus och Parkers initiativ att etablera Europas första digitala biokedja.

För mer information kontakta: Mathias Bohman Pressansvarig Folkets Hus och Parker 070-682 33 35 mathias.bohman@fhp.nu

Mikael Sandberg Vd, Framtidens mötesplats, Folkets Hus och Parker 0708-97 77 28 mikael.sandberg@fhp.nu

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.