Prm: Crashdïet och Bullet turnerar i Folkets Park

PARKSOMMAR 2010

– Crashdïet och Bullet turnerar i Folkets Park

Skivaktuella Crashdïet och hyllande Bullet åker sommaren 2010 på Sverigeturné tillsammans. Under namnet Parksommar, som är ett samarbete mellan Riksteatern och Folkets Hus och Parker, tar banden rocken till de svenska folkparkerna.

Crashdïets efterlängtade skiva, Generation Wild, släpptes nyligen och hyllas av recensenterna. Med sig på turnén har de en helt ny sångare: Simon Cruz. Skivan är inspelad med hit-producentteamet RamPac och mixad av Tobias Lindell (Europe, Mustasch). Förväntningarna på nya plattan var jättehöga och det är garanterat 2010 års mest efterlängtade och största hårdrockscomeback. Crashdïet 2010 är Martin Sweet, gitarr, Simon Cruz, sång, Peter London, bas och Eric Young, trummor.

Bullet hyllades redan 2002 då de släppte sina första inspelningar, men bandet fick vänta ända till 2006 med att ge ut debutalbumet Heading for the top. Sedan dess har de turnérat i Sverige och Europa. 2008 släppte bandet sitt andra album Bite the bullet och de jobbar just nu i studion på en uppföljare, som kommer att släppas under 2010.
Bruce Dickinson, sångaren i Iron Maiden, har hyllat Bullet i sin radioshow på BBC med orden: "om man saknar AC/DC så finns ju Bullet!"

Bullet, Dag "Hell" Hofer sång, Hampus Klang, gitarr, Erik Almström, gitarr, Gustav Hjortsjö, trummor, och Adam Hector, bas, har byggt upp en trogen skara av fans som älskar deras klassiska hårdrock med influenser av AC/DC, Accept och Judas Priest. Parksommar är en återkommande rocksommarturné i folkparkerna i samarbete mellan Riksteatern och Folkets Hus och Parker.

Biljetterna släpps den 21 april via Ticnet.

Turnédatum: Trästocksfestivalen, Skellefteå (22/7), Malmö Folkets Park (30/7), Kungsträdgården, Stockholm (6/8), Nöjesparken Sundspärlan, Helsingborg, (7/8), Gamleby Folkets Park (12/8), Kulturkalaset, Göteborg (13/8), Västerås, Sigurdsgatan 25, (14/8), Linköpings Folkets Park (20/8), Malungs Folkets Park Orrskogen, 21/8), Skogsröjet, Rejmyre (27/8), Huskvarna Folkets Park (28/8)

Mer information: Mathias Bohman, kommunikationschef Folkets Hus och Parker 08-452 25 13, mathias.bohman@fhp.nu

Mimmi Fristorp, pressansvarig Riksteatern, 08-53199354 mimmi.fristorp@riksteatern.se

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu Om Riksteatern Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2009 till 263 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.