Prm: Jenny Lind-stipendiet till Astrid Robillard

Jenny Lind-stipendiet till Astrid Robillard – Första gången priset går till en mezzosopran Mezzosopranen Astrid Robillard, Härnösand, har utsetts till årets Jenny Lind-stipendiat. Det meddelar Folkets Hus och Parker och Kungliga Musikaliska Akademien, som delar ut priset. Utöver prissumman, 40 000 kronor, består priset av två turnéer – en i USA och en i Sverige.

– Det känns helt otroligt! Det är första gången jag blivit så glad och uppspelt i vuxen ålder, säger Astrid Robillard.

Utnämningen av Astrid Robillard till årets stipendiat är historisk, så tillvida att det är första gången sedan priset instiftades 1965 som det går till en mezzosopran. Astrids 44 företrädare har alla varit lyriska sopraner.

Astrid har redan uppmärksammats positivt i media för hennes medverkan i uruppförandet av den japanske tonsättaren Moto Osadas opera "Four Nights of Dream" på Vadstena Akademien. Utöver detta har hon också bland annat hunnit med att sjunga rollen som Zelma i Rossinis "Italienskan i Alger" på Läckö slott sommaren 2009.

Astrid Robillard är född i Uppsala, men är uppväxt i Härnösand. Via studier på musiklinjerna vid Kappelsberg och Vadstena folkhögskola och sedan Stockholms Operastudio, fullföljer hon nu sitt sista studieår på Operahögskolan i Stockholm.

Astrid kommer från en stor, musikalisk familj. Både hon och hennes fyra syskon spelar fiol när andan faller på – dessutom gärna med varandra. Vid sidan av musiken tycker Astrid bland annat om att renovera hus. Just nu är det en gammal bagarstuga intill familjens torp vid Höga Kusten som får uppmärksamhet och hårt arbete på de få lediga stunderna.

Juryns motivering till Jenny Lind-stipendiet "Med sin mörka, klangfulla stämma samt med musikalisk dramatik och lekfullhet, övertygar hon stort ".

Juryn för Jenny Lindstipendiet: Iwa Sörenson, operasångerska, juryns ordförande Britt Marie Aruhn, hovsångerska Evabritt Selén, musikbibliotekarie Sveriges Radio Lars Blohm, hovorganist Thomas Sunnegårdh, operasångare

Pressbild: http://www.fhp.nu/frameset.asp?id=23684

Mer info kontakta: Årets Jenny Lind-stipendiat Astrid Robillard 073–062 03 35

Britt Marie Aruhn brittmarie@aruhn.se Producent 070 432 62 53

Mathias Bohman Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker 08-452 25 13

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.