Prm: Kungliga Operan kommer till Falun

Presscitat: "100 minuter opera, 100 minuter liv – och död" (Kulturnytt, Sveriges Radio) "Elektra värd publikens jubel" (Svenska Dagbladet) "världsklass" (DN) "Överväldigad av den gripande handlingen vacklar man ut efter den extremt laddade enaktarens gastkramning" (Upsala Nya Tidning) "bravoropen exploderade (Helsingin Sanomat) "kvällens absoluta stjärna av naturligtvis den fenomenala Katarina Dalayman i titelrollen" (ITÄ-SAVO) "braksuccé" (DN om Operans gästspel av Elektra i somras Nyslott/Savonlinna)

Musik: Richard Strauss Text: Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles tragedi Dirigent: Ralf Weikert Regi: Staffan Valdemar Holm Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller Ljus: Torben Lendorph Dramaturg: Stefan Johansson

Medverkande: Klytaimnestra: Marianne Eklöf Elektra: Katarina Dalayman Chrysothemis: Emma Vetter Aigisthos: Magnus Kyhle Orestes: Marcus Jupither Uppfostraren: Mikael Magnell Den förtrogna: Agneta Lundgren Släpbärerskan: Barbro Hillerud En ung tjänare: Thomas Annmo En gammal tjänare: Thomas Bergström Vakterskan: Angela Rotondo 5 Tjänarinnor: Kristina Martling/Annica Nilsson/Katarina Leoson/Monika Mannerström Skog/Madeleine Barringer

Lördag den 11 september kl 19.30

Längd: 1.45 (ingen paus) Här sänds Elektra: http://www.fhp.nu/Hem/Live-pa-bio/Opera/Elektra/

Mer info: www.fhp.nu och www.operan.se

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Mer information: Mathias Bohman Pressansvarig, Folkets Hus och Parker 070-682 33 35 mathias.bohman@fhp.nu

Torbjörn Eriksson Press- och informationschef Kungliga Operan Box 160 94, 103 22 Stockholm Telefon: 08-791 43 30 Mobiltelefon: 070-634 43 53 Besöksadress: Jakobs Torg 4 e-post: torbjorn.eriksson@operan.se www.operan.se

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu