Prm: Rebecca Rasmussen årets Jenny Lind-stipendiat

Rebecca Rasmussen årets Jenny Lind-stipendiat Sångerskan Rebecca Rasmussen har utsetts till årets Jenny Lind-stipendiat. Det meddelar Folkets Hus och Parker och Kungliga Musikaliska Akademien, som delar ut priset. Utöver prissumman, 40 000 kronor, består priset av två turnéer – en i USA och en i Sverige. Jenny Lind-stipendiet instiftades 1965.

Årets Jenny Lind-stipendiat är 27 år, bor i Tyresö och avslutade nyligen sina studier på Operahögskolan. Utöver Rasmussen konkurrerade 17 sångerskor om Jenny Lind-stipendiet.

– Jag är självfallet stolt och överlycklig! En stor dröm går i uppfyllelse! Det ska bli så intressant att få följa i Jenny Linds fotspår, och att få fördjupa sig i hennes repertoar, säger Rebecca Rasmussen.

Juryns motivering till Jenny Lind-stipendiet "Med sin klangrika, varma sopran och innerliga gestaltningsförmåga, fängslar hon med ett moget artisteri."

Om Jenny Lind Jenny Lind föddes 1820 och fick som 9-åring anställning som elev vid Kungliga Teatern i Stockholm. Hon debuterare vid 15 års ålder i A.F. Lindblads opera Fondörerna och 17 år gammal gjorde hon stor succé i rollen som Agathe i Carl Maria von Webers opera Friskytten. Två år senare blev Jenny Lind ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och fick även titeln hovsångerska. 1844 gästspelade hon i Berlin och lade därmed grunden för sin världsberömmelse. 1850-51 genomförde Jenny Lind en stor konsertturné i USA, inbjuden av impressarion och cirkusdirektören P.T. Barnum. Jenny Lind idkade en omfattande välgörenhet och instiftade en fond för konstnärsstipendier. Jenny Lind avled 1887. Hon är begravd i Malvern, England.
Om stipendiet Jenny Lind-stipendiet härstammar från Bridgeport, USA, där man varje år håller en festival till cirkusdirektören Barnums ära. Under denna festival delas sedan 1949 ett Jenny Lind-stipendium ut. På sextiotalet reste dåvarande folkparkschefen Olle Johanneson till Bridgeport och därifrån förde han med sig idén om en svensk Jenny Lind. Juryn för Jenny Lindstipendiet: Hillevi Martinpelto, hovsångerska, juryns ordförande Gunnel Bohman, operasångerska Thomas Sunnegårdh, operasångare Lars Blohm, hovorganist Britt Marie Aruhn, hovsångerska, producent för Jenny Lind-stipendiet

Mer info kontakta: Britt Marie Aruhn brittmarie@aruhn.se Hovsångerska/producent/jurymedlem 070 432 62 53

Mathias Bohman Pressansvarig, Folkets Hus och Parker 070 - 682 33 35

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.