Prm: Sofia Karlsson – årets Ulla Billquist-stipendiat

Sofia Karlsson – årets Ulla Billquist-stipendiat

Sångerskan och låtskrivaren Sofia Karlsson är 2010 års Ulla Billquist-stipendiat. Stipendiet, som delas ut av Folkets Hus och Parker, offentliggjordes under onsdagen vid en ceremoni på biografteatern RIO i Stockholm. Folkets Hus och Parker delar årligen ut stipendiet på 25 000 kronor till en ung begåvad person inom teater, sång och musik.

Juryns motivering: "Sofia Karlsson är vår tids vistolkare och hennes uttrycksfulla röst får oss att reflektera, och lugnt luta oss tillbaka och beröras. Alltsedan sitt första soloalbum, Folk Songs, har Sofia Karlsson turnerat flitigt i hela landet. Genom sina många turnéer har hon fått en stor publik att återupptäcka den svenska vistraditionen. Sitt genombrott fick hon 2005 med skivan Svarta Ballader, där hon tolkade Dan Anderssons dikter. ?Sofia Karlsson är inte bara den svenska vistraditionens brobyggare, hon är dessutom förnyare och utvecklar visan med spännande musikaliska tolkningar och texter. Skivan Söder om kärleken är ett bra exempel där hon själv skrivit nästan allt material. Sofia Karlsson sjunger om här och nu, om kärlek och längtan – sånger till livet!"

Ulla Billquist föddes 1907 i Eslöv och fick sitt genombrott 22 år gammal på Cirkusrevyn i Stockholm. Hon blev snabbt en stor artist i Sveriges folkparker. "Världen är full av violer" och "Min soldat" är några av Ulla Billquist välkända melodier.

De senaste årens stipendiater: 2009 - Marit Bergman 2008 - Annika Norlin 2007 - Jessica Andersson 2006 - Nanne Grönvall 2005 - Robyn 2004 - Pernilla Wahlgren 2003 - Jill Johnsson 2002 - Sanna Nielsen 2001 - Carola Häggkvist 2000 - Remedeeh 1999 - Cajsa-Lisa Ejemyr

Mer information: Mathias Bohman, kommunikationschef Folkets Hus och Parker 08-452 25 13, mathias.bohman@fhp.nu

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu