Reflexen i Kärrtorp är Årets bio

Reflexen i Kärrtorp har tilldelats utmärkelsen ”Årets bio 2013”. Utmärkelsen delas ut av Folkets Hus och Parker i samband med FHP:s Filmdagarna.

Årets upplaga av Folkets Hus och Parkers Filmdagarna genomfördes i Sundsvall och den högtidliga prisceremonin Årets bio hölls under lördagen. Utmärkelsen delas ut till: "biografer som på ett aktivt sätt ökat intresset för film på sin ort, genom en stor publikökning, större arrangemang och engagemang". Förutom priset, 15 000 kronor, får vinnaren tillgång till en logo som ett bevis på utmärkelsen.

Juryns motivering till Årets bio 2013:

”Årets Bio är en lysande mix av ideella krafter, höga kulturella ambitioner, lokal förankring och tron på biografen som mötesplats.

Årets Bio har varit en del av Bio Kontrast i över 30 år. Europeisk kvalitetsfilm är en stor del av repertoaren, och sedan 2009 är man medlemmar i Europa Cinemas. Ett ambitiöst matinéprogram lockar också många unga. Inför utmaningen att digitalisera biografen har Årets Bio på ett utomordentligt sätt utvecklat verksamheten. En rad nya visningsformer, som World Wide Cinema och Film och Samtal, har dels ökat besökssiffrorna, men framför allt gjort Årets Bio till en angelägenhet för en större del av människorna i stadsdelen.

Med sina många ideella medlemmar, kan Årets Bio på ett imponerande sätt marknadsföra sig via programblad och sociala medier. Men lika viktigt är det vänliga bemötande som karaktäriserar ett besök på bion. Närheten till publiken och dialog med densamma är ledord för verksamheten.

Årets Bio står väl rustad inför framtiden och kommer att fortsätta sprida ljus över sin stadsdel, både med sin prisbelönta neonskylt och med sin lysande Biograf. Årets Bio är en spjutspets in i framtidens biograflandskap.”

Tidigare pristagare:

1989 - Emmaboda
1988 – Säter

Filmdagarna
Folkets Hus och Parkers Filmdagarna samlade över 200 deltagare från Folkets Hus-biografer i hela landet. Under fyra dagar har man tittat på höstens bionyheter, samt mött filmregissörer och kompositörer som Lisa Langseth (Hotell) och Ola Salo (KULT).

Pressbilder från prisutdelningen: http://fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/Stipendier-utmarkelser/

Mer info, kontakta:
Gunno Sandahl
Kulturchef, Folkets Hus och Parker

Daniel Söderberg
Kommunikatör, Folkets Hus och Parker
daniel.soderberg@fhp.nu

Folkets Hus och Parker och Digitala Hus
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, biografer, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu
Digitala Hus är FHPs digitala biokedja. Genom visning via en kraftfull digital bioprojektor kan biografer i hela landet få tillgång till ett aktuellt och brett film-, kultur- och nöjesutbud i mycket god kvalitet.