• Folkets Hus och Parker/

Stort behov av en mötesplats i Vivalla- avsiktsförklaring underskriven av fyra parter för att bilda ett medborgardrivet Vivalla Folkets Hus

Behcet Barsom, ordförande i kulturnämnden Örebro Kommun, Michael Blixt, förvaltningschef Västerporten, Martín Mestanza, ordförande Föreningen Folkets Hus Vivalla och Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker har skrivit under en avsiktsförklaring som innebär att de gemensamt ska verka för att skapa föreningsdriven mötesplats i Vivalla.

­­­­­– Det finns ett akut behov av en mötesplats för föreningslivet i Vivalla. I och med avsiktsförklaringen har vi fyra gemensamt tagit ett konkret kliv framåt i arbetet att skapa ett nytt Folkets Hus i Vivalla. Vi inom Folkets Hus och Parker driver sedan januari 2014 ett långsiktigt arbete för att bilda nya mötesplatser i socioekonomiskt utsatta områden där de idag saknas, säger Calle Nathanson, vd Folkets Hus och Parker.

I avsiktsförklaringen lovar parterna:

”Avsiktsförklaringen innebär att parterna under perioden 2015-03-01 till 2018-03-01 gemensamt ska verka för att skapa en långsiktigt hållbar föreningsdriven mötesplats i Vivalla. Parterna ska genom sina olika kompetenser och förutsättningar understödja denna process.”

Folkets Hus och Parker erbjuder nya folketshusföreningar stöd, rådgivning, utbildning och mentorskap. En viktig förutsättning som måste uppfyllas för att skapa nya folkets hus är att det bildas lokala föreningar som driver mötesplatserna.

­– Det måste vara föreningslivet som driver sina egna mötesplatser, annars blir de inte hållbara. Ett Folkets Hus utgår alltid från behov som finns hos de boende på orten och vi kan med vår långa erfarenhet av medborgardrivna folkets hus vara ett stöd i arbetet att bilda nya, säger Calle Nathanson.

Den nybildade Folkets Hus Vivalla-förening ska fungera som en paraplyorganisation för föreningar i Vivalla som behöver lokaler för att kunna bedriva verksamhet.

­– En Vivalla Folkets Hus-förening kan bli en viktig motor för att skapa en positiv utveckling för dem som bor i Vivalla, säger Behcet Barsom, ordförande i kulturnämnden Örebro kommun.

För ytterligare information kontakta:

Anna Engstrand, pressekreterare Folkets Hus och Parker

Telefon: 070 682 33 35, 08 452 25 13

e-post: anna.engstrand@fhp.nu

Om Folkets Hus och Parker
Folkrörelsen Folkets Hus och Parker omfattar närmare 600 demokratiska mötesplatser i hela Sverige. I vår riksorganisation samlas Folkets Hus, folkparker, biografer och liknande lokala arrangörer, som tillsammans lockar miljontals besökare varje år.

Vår värdegrund bygger på de grundläggande principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Tack vare delaktighet och ideellt engagemang skapar vi tillsammans möjligheter för människor i hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. www.fhp.nu