Svensk operastjärna drömdebuterar i New York – Live på bio över hela Sverige

Svenska mezzosopranen Susanne Resmark gör sin drömdebut på Metropolitan i New York i operan Greve Ory. Folkets Hus och Parker gör det möjligt för svenska folket att se föreställningen live på bio i 72 orter runt om landet, lördagen den 9 april.

– Att sjunga på Metropolitan är en dröm jag har haft sedan jag var ung. Alla stora stjärnor är här och vrålen som möter en när man kliver på scenen är otroliga. Det känns fantastiskt att folk över hela Sverige har en möjlighet att uppleva det live med bra ljud och bild, säger Susanne Resmark.

Metropolitanoperan ska Susanne Resmark sjunga i Rossini-operan "Greve Ory" som ursprungligen hade sin premiär i Paris 1828 och som nu får sin Metropolitan-premiär. Motspelare blir Bel canto-sensationen Juan Diego Florez, mezzosopranen Joyce DiDonato och sopranen Diana Damrau.

Susanne Resmark är en av världens främsta dramatiska mezzosopraner. Hon är anställd av Det Kongelige Teater i Köpenhamn men turnerar världen över som sångerska. Hon har uppträtt på La Scala i Milano och Metropolitan i New York som räknas bland de fyra största operascenerna i världen.

I rollerna ser vi Susanne Resmark, Diana Damrau, Joyce DiDonato, Juan Diego Flórez, Stéphane Degout och Michele Pertusi.

Dirigerar gör Maurizio Benini.

Greve Ory visas 9 april 2011, kl 19.00 på orterna: Alingsås, Arboga, Bengtsholm, Boxholm, Bureå, Båstad, Danderydsgården, Emmaboda, Fagersta, Falkenberg, Falun, Filipstad, Gävle, Gusum, Göteborg, Hallunda, Heby, Helsingborg, Iggesund, Kallhäll, Karlskoga, Katrineholm, Kivik, Krokstrand, Kumla, Kungsbacka, Lammhult, Lidköping, Lilla Edet, Lund, Lysekil, Malmö, Norrköping, Nyköping, Nynäshamn, Osby, Oskarshamn, Partille, Piteå, Sigtuna, Simrishamn, Skaftö, Skene, Skoghall, Skurup, Skärhamn, Smedjebacken, Sollefteå, Spånga, Stenungsund, Stockholm, Strängnäs, Svalöv, Söråker, Tomelilla, Torslanda, Tranemo, Trollhättan, Tumba, Ulricehamn, Umeå, Vansbro, Varberg, Vimmerby, Visby, Vänersborg, Västerås, Ystad, Åmål, Åseda, Älmhult, Älvsbyn.

Längd: 3 timmar.

Mer info: www.fhp.nu/metropolitan

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Mathias Bohman