Svensktextad Tosca livesänds på bio från Met i New York

På lördag har Live på bio-publiken i Sverige chans att se en världsberömd trio av sångare när sopranen Patricia Racette, tenoren Roberto Alagna och georgiska barytonen George Gagnidze gör huvudrollerna i Puccinis mästerverk Tosca. Folkets Hus och Parker livesänder den direkt från Metropolitan Opera i New York, 9 november kl 19.00.

Tosca är ett av Puccinis mest älskade verk. Genom Floria Tosca får vi tillträde till en värld full av lust, svek, mord och politiska intriger. Den dramatiska handlingen tillsammans med Puccinis storslagna musik skapar en mäktig upplevelse.

Floria Tosca spelas av den amerikanske sopranen Patricia Racette, hyllad för sina Puccinitolkningar världen över. Hennes livs kärlek, konstnären Mario Cavaradossi, spelas av den franska tenoren Roberto Alagna.

Den korrupte polischefen Scarpia har bestämt sig för att det är Tosca han vill ha, och tar till drastiska medel för att göra henne till sin. Den kallhamrade Scarpia spelas av George Gagnidze, Georgiens hyllade baryton.

Operan framförs på originalspråket italienska, men textas på svenska.

Beräknad längd: 3 tim 35 min
Visas: 9 november kl 19.00

Tosca visas på följande platser: Alingsås (Saga Bio), Arboga (digitala hus), Bengtsfors (Odéon), Bergsjö (Bergskögården), Blomstermåla (Folkets Hus), Boden (folkets Hus, Borgholm (folkets hus), Borrby (biografförening), Boxholm (Folkets hus), Bräcke (Folkets hus), Båstad (Scala), Danderydsgården, Delsbo (Svea bio), Eksjö (metropol Bio), Fagersta (Folkets Hus), Falkenberg (Stadsteatern/Storan), Falu (Folkets Hus), Filipstad (Folkets Hus), Gideågården, Gislaved (Folkets Hus), Gusum (Folkets Hus); Gävle (Folkets hUs), Göteborg (Bio Roy, Hagfors (Bio), Hallstavik (Folkets Hus), Hallunda (Folkets Hus), Halmstads Teater (Figarosalen), Haparanda teaterförening, Heby (Folkets Hus och Park), Helsingborg (Röda Kvarn), Hultsfred (Bio Rio), Hunnebostrand (Kulturhuset hav och Land), Härnösands Teaterförening, Iggesund (Folkets Hus), Kallhäll (Folkets Hus), Karlskoga (Saga), Katrineholm (Cinema), Kiviks Bio, Kristinehamn (Nya Grand Bio), Kumla (Folkets Hus), Kungsbacka (facklan 1), Kungälv (trappan Bio), Köping (Digitalt Forum), Lammhult (Folkets Hus), Lidköping (Folkets Hus), Lindesberg, Ljusdal (Rio), Lomma (Bibliograf), Lund (Kino), Lycksele (medborgarhus), Lysekil (Folkets Hus), Malmö (spegeln), Mariehamn (Kulturföreningen Katarina), Motala (Convention Centre), Mörrum (Folkets Hus), Nora (record Bio), Norrköping (Cnema), Norrköping (Lilla Teatern), Nyköpings Teater, Nynäshamn (Folkets Hus), Orsa (Röda Kvarn), Osby (Bio Borgen), Oskarshamn (Folkets Hus och Park), Partille (Bio Kulturum), Piteå (Acusticum), Ronneby Teater, Simrishamn (Teaterbiografen Grand), Skene (Folkets Hus), Skinnskatteberg (Kulturhuset Korpen), Skoghall (Folkets Hus), Skurup (Biorama), Skärhamn (Saga), Slitebiografen, Sollefteå (Hullsta Gård), Spånga (Folkan), Stockholm (Klarabiografen), Stockholm (Bio Rio), Stockholm (Hammarby Sjöstads Folkets Hus/Delight Studio), Storfors, Strängnäs (Saga), Sunne (Teaterbiografen), Svalöv (Kulturhuset i Svalöv), Säter (Folkets Hus), Sävsjö (Röda Kvarn), Södertälje (Estrad), Söråker (Folkets Hus), Tomelilla (Rio), Torsby (Stjärnan Plus), Torslanda (Kulturhuset Vingen), Trelleborg (Grandbiografen), Trollhättan (Folkets Hus Kulturhuset), Tumbascenen, Ulricehamn (Folkets Hus), Umeå (Folkets Hus), Vansbro Bio, Varberg (Capitol), Vaxholms Biograf, Visby (Roxy), Västerås (Elektra), Ystad Teater, Åkersberga (Folkets Hus), Ånge (Folkets Hus), Åseda (Folkets Hus)

Ytterligare information http://www.fhp.nu/Hem/Alla-evenemang/Opera/Live-pa-bio-Tosca/?tab=EventInfo

Pressbilder http://www.fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/Live-pa-bio/The-Metropolitan-opera-2013-2014/
Trailer: www.youtube.com/watch?v=hwk_WQcBxHM&feature=share&list=UUd4w_EqfnDpAUgr6qWN-F2w

Om The Met: Live in HD
The Met: Live in HD är världens ledande leverantör av alternativt innehåll på bio. Livesändningarna visas idag på fler än 1 900 biografer i 64 länder, vilket gör Met till den enda konstinstitutionen med en global satsning i denna storlek. Närmare 160 biografer samarbetar idag med Folkets Hus och Parker, som har visningsrätten för Mets operor i Sverige.

Mets operastjärnor agerar värdar för livesändningarna, och gör intervjuer i pauserna med sångare, team, dirigenter och musiker, och presenterar de populära pausfilmerna. Världspubliken som ser Met på bio får en aldrig tidigare skådad möjlighet att se bakom kulisserna i ett av världens främsta operahus.

För mer information:
Daniel Söderberg
Kommunikatör, Folkets Hus och Parker
daniel.soderberg@fhp.nu

Folkets Hus och Parker Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu