Turnépremiär: Sommarkonsert med Jenny Lind

”Med sin välplacerade, klara röst samt fängslande gestaltning, berör hon djupt sin publik”. Så löd motiveringen till årets Jenny Lind-stipendiat – mezzosopranen Josefine Andersson. Efter en turné i USA får nu den svenska publiken chansen att höra henne fram framföra musik ur Jenny Linds repertoar i en stämningsfull sommarkonsert.

Sommarkonsert med Jenny Lind presenteras av Folkets Hus och Parker tillsammans med Riksteatern. Turnén är möjlig tack vare ett stort ideellt engagemang i de bägge folkrörelserna. Med sig på turnén har Josefine Andersson en ung och lovande baryton, Jens Persson som går masterprogrammet på Operahögskolan i Stockholm, och pianisten Nigar Dadascheva, som erhållit Kungliga Musikaliska Akademiens ackompanjemangsstipendium.

Om Jenny Lind

Den svenska operasångerskan Jenny Lind var på sin tid en superstjärna. Folkets Hus och Parker och Kungliga Musikaliska Akademien delar årligen ut ett stipendium i hennes namn till en ung och lovande operasångerska. Årets stipendiat, Josefine Andersson har studerat vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn och går nu sista året på Opera Akademiet i Köpenhamn. Hon har flera gånger uppträtt på operan i Köpenhamn, Det Kongelige Teater, och hon har sjungit huvudrollen i G. Rossinis Askungen, med Öresunds opera. Våren 2012 sjöng hon en av huvudrollerna i G. F Händels Julius Ceasar, på Folkoperan i Stockholm.

Läs gärna mer om Jenny Lind och stipendiet på www.fhp.nu/jennylind

Mer info: http://www.fhp.nu/jennylind

Pressbilder: http://www.fhp.nu/Hem/Press/Pressbilder/Stipendier-utmarkelser

Turnéplan, Sommarkonsert med Jenny Lind:
(20/7) Malstanäs Slott, (22 juli), Motala kyrka, (23/7) Ödeshög, Heda kyrka, (25/7), Krapperups Borg, Nyhamnsläge, (26/7) Borgen Osby, (27/7) Värnamo Folkets Park, (29/7) Skansen, Seglora kyrka, Stockholm, (4/8) Bankeryds Kyrka, (5/8) Borlänge, Liljeqvistska Parken, (6/8) Hildasholm, Leksand, (8/8) Bohus-Malmön Kyrka, (9/8) Uddevalla kyrka

Presskontakt:
Britt-Marie Ahrun, producent
brittmarie@aruhn.se

Josefine Andersson
Mezzosopran och årets Jenny Lind-stipendiat

Mathias Bohman
Kommunikationschef, Folkets Hus och Parker
mathias.bohman@fhp.nu

Mimmi Fristorp, pressansvarig
Riksteatern, 08-531 993 54
mimmi.fristorp@riksteatern.se

Om Folkets Hus och Parker
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 236 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. 46 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. 465 personer anställs per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 medarbetare på hotell. Riksteatern har en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med nio teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits inom Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. Birgitta Englin är sedan 2005 VD för Riksteatern.