Konkurrensverket godkänner Nordrs förvärv av Folkhem

Report this content

Konkurrensverket godkänner Nordrs förvärv av Rikshems aktier i Folkhem. Därmed blir Nordr ensam ägare till Folkhem, som nu planerar för geografisk expansion.

Uppgörelsen mellan Nordr och Rikshem kommunicerades i slutet av september. Då aviserade Nordr, som är en av Nordens ledande bostadsutvecklare med en tydlig hållbarhetsprofil, sina planer på att växla upp Folkhems närvaro på sina huvudmarknader i Sverige och Norge.

Samtidigt kommunicerade Rikshem sin ambition att fortsatt utveckla hyres- och samhällsfastigheter.

Genom Konkurrensverkets klartecken tillträderh nu Nordr samtliga aktier i Folkhem.

-Vi välkomnar utslaget och gläds åt att vi nu kan fortsätta som planerat. Vi ser ett stort och växande intresse för hållbara flerbostadshus i trä och ökad efterfrågan på det som Folkhem kan erbjuda i expertis inom trähusbyggande och ambitioner gällande arkitektur på alla våra marknader, säger Nordr Sveriges VD Biljana Pehrsson.

Nordr verkar i de växande storstadsregionerna i Sverige och Norge -– Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Trondheim, Stavanger och Bergen. Folkhem har över 1 600 byggrätter i Stockholm, Sundbyberg och Uppsala som ska realiseras de kommande åren. Parallellt planeras nya markförvärv.

För mer information, kontakta:
Anna Ervast Öberg, operativ chef Folkhem, anna.oberg@folkhem.com  073-349 83 17

Jonas Engelblom, kommunikationschef, jonas.engelblom@nordr.com, 070-22 29 223

Om Folkhem:

Folkhem är en bostadsutvecklare som enbart bygger hus i trä. Bolaget arbetar med Sveriges bästa arkitekter för att producera framtidens boende, där naturen sitter i väggarna. Med drivkraften att vara en förebild och innovatör inom hållbart byggande, tar Folkhem med sina hus i trä ett tydligt ställningstagande i klimatfrågan. Folkhem har sitt säte i Stockholm och har idag över 1200 byggrätter under utveckling i Stockholm, Sundbyberg och Uppsala. För mer information, besök: www.folkhem.se