Dollar Financial Corp förvärvar Folkia AS

Genom förvärvet blir Folkia AS en del av det NASDAQ noterade Dollar Financial Corp. verksamt inom konsumentkreditområdet

Folkia grundades i Sverige 2006 av entreprenören Hördur Bender, som har startat och sålt ett flertal bolag, till exempel Mr Jet inom resebranschen. Folkia är ett ledande företag inom små konsumentkrediter i Norden och delar av Baltikum. Företaget har vuxit snabbt och kommer nu att spela en viktig roll i den fortsatta europeiska expansionen för Dollar Financial Corp. (DFC). DFC har varit en ledande aktör när det gäller små konsumentkrediter i över 30 år, och erbjuder även en rad andra finansiella tjänster på marknaderna i USA, Kanada, Storbritannien och Polen. Förvärvet av Folkia innebär nu att DFC expanderar verksamheten till marknaderna i Norden och delar av Baltikum.

– DFC har arbetat med konsumentkrediter i mer än 30 år och är verksamma i flera länder med höga krav på konsumentskydd. Detta säkerställer en ännu högre nivå av förtroende och trygghet för våra kunder i framtiden, samtidigt som vi har möjlighet att kunna erbjuda nya tjänster som gör vardagen enklare, säger Per Spångberg, VD för Folkia.

DFC betjänar kunderna genom ett nätverk av nära 1 200 försäljningsställen i de marknader där man är verksam och har en årlig omsättning på omkring 600 miljoner USD, vilket innebär att DFC är ett av de ledande företagen i USA, Kanada och UK när det gäller den här typen av tjänster. I dessa länder är konsumentkreditmarknaden betydligt mer mogen än i Norden och Baltikum. För Folkia innebär affären därför tillgång till unikt kunnande och erfarenhet för den fortsatta utvecklingen av nya, vardagsnära finansiella tjänster.

– Detta är ett viktigt steg för Folkia, säger Per Spångberg. Att bli en del av en stor internationell koncern som har lång erfarenhet av denna typ av produkter och tjänster vi erbjuder, kommer att ge oss möjligheter att fortsätta utveckla vårt kunderbjudande utifrån en betydligt starkare ställning i fråga om resurser och expertis. Vi kommer att kunna konkurrera mer effektivt med de etablerade aktörerna, som storbankerna och deras finansbolag, avslutar han.

Förvärvet förutsätter godkännande från den norska Finansinspektionen.

Länken nedan till DFCs release om förvärvet av Folkia;

För ytterligare information kontakta:

Per Spångberg

VD, Folkia AS

Direkt: 08-588 581 50

www.folkia.no

www.dfg.com

Folkia AS är ett norskt kreditmarknadsbolag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och omsättningen 2009 uppgick till cirka 115 miljoner NOK. Huvudkontoret är beläget i Oslo, medan större delen av organisationen är lokaliserad till Stockholm. Folkia erbjuder finansiella tjänster som gör vardagen enklare för konsumenten