Folkia har anställt Magnus Sjögren som Head of Compliance

Folkia har förstärkt organisationen med en ny Head of Compliance, Magnus Sjögren, som började på företaget den 1 juli 2010. Magnus kommer närmast från Nordiska Investeringsbanken i Helsingfors där han arbetat med Compliancefrågor samt legala frågor relaterade till kreditgivning, IT och datasäkerhet. Han har också tidigare erfarenhet som advokat vid advokatfirman Vinge i Stockholm, där han arbetade 2001-2006, och dessförinnan var han verksam som jurist vid Förvaltningsrätten i Stockholm samt även som bolagsjurist i ett nystartat IT-företag. Magnus är sedan 2007 medlem i internationella advokatsamfundet (IBA) med särskild inriktning på bank och finans samt frågor kring anti-korruption och penningtvätt.

-          Vi har hög ambitionsnivå när det gäller Compliancefrågorna säger Folkias VD, Per Spångberg. Personligen är jag därför väldigt glad att vi lyckats rekrytera Magnus till Folkia.  Han har precis den bakgrund från finansiell verksamhet, myndigheter, advokatbyrå och IT-området som vi behöver. Magnus kommer nu att bygga vidare på vårt kontaktnät i de länder där vi är verksamma, så vi kan fortsätta att ligga i framkant när det gäller att följa lagar och bestämmelser samt hålla högsta etiska nivå i allt vi gör, inte minst i kommunikationen med våra kunder.

Befattningen som Head of Compliance är fristående från affärsorganisationen. Magnus får ett övergripande ansvar, vilket bland annat innebär att:

ü  säkerställa att Folkia följer de lagar och regler som styr verksamheten

ü  följa utvecklingen inom området samt identifiera, utvärdera och rapportera compliancerisker till styrelse, kontrollkommitté och företagsledning

ü  hålla kontakt med tillsynsmyndigheter

ü  utarbeta interna policies samt säkerställa att alla medarbetare känner till och tillämpar gällande policies och regler

ü  genomföra utbildningar internt

-          Folkia är ett ungt företag med starkt kundfokus och en ambitiös plan för fortsatt tillväxt. Det här är en unik möjlighet för mig att i praktiken bygga upp en Compliancefunktion från grunden, säger Magnus. För ett finansbolag verksamt inom konsumentområdet i Norden och Baltikum under tillsyn av Finansinspektionen, Datainspektionen och Konsumentverket och motsvarande myndigheter på övriga marknader omfattar Compliance i stort sett hela verksamheten. Grunden är lagd, men uppdraget att i ett bredare perspektiv implementera och ytterligare förbättra medvetandet om de här frågorna är mycket inspirerande.

För frågor:

Charlotta Malm, kommunikationschef Folkia AS Norge, Filial Sverige, 070 775 3133

Folkia är ett norskt kredit- och finansieringsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och har växt snabbt. Omsättningen 2009 var 109 milj norska kronor och antalet kunder cirka 150 000. Folkias huvudkontor är beläget i Oslo medan de flesta av de cirka 35 medarbetarna finns på kontoret i Stockholm. Folkias organisation omfattar bland annat juridik, IT, marknad, kommunikation och kredit. Företaget har egen kundtjänst med cirka tio medarbetare. Företaget planerar att introducera ett flertal nya tjänster med fokus på att underlätta kundernas vardagsekonomi. För mer information se folkia.no.

.