• Folkia/

”Korta lån är skönare än långa” temat för Folkia-kampanj över hela Sverige

Folkia erbjuder små korta lån till privatpersoner som av många ibland kallas smslån eller mikrolån. Med början den 21 juni kallar Folkia samtliga lån för Folklån och ersätter produktnamnet Mikrolån med Lilla Folklånet och lanserar det i en landsomfattande kampanj. Kampanjen syns på belysta utomhusskyltar i Stockholm, Göteborg, Malmö och 19 andra större städer.

Sedan någon månad samarbetar Folkia med reklambyrån Herlin Widerberg och denna utomhuskampanj är det första resultatet av det nya samarbetet.

-  Vi har alltid sagt till våra kunder ”låna inte mer än du behöver”, säger Folkias marknadschef Henrik Barck. Och att korta lån har många fördelar jämfört med långa, de är lättare att betala tillbaka till exempel. Detta vill vi lyfta fram i kampanjen tillsammans med det nya namnet Lilla Folklånet.

-  Samtidigt passar vi på att introducera vårt alfanummer 020-FOLKIA, som är ett gratisnummer. Alfanummer är de nya telefonnumren med namn eller ord istället för siffror som tyvärr ännu inte slagit igenom fullt ut i Sverige men vilket många svenskar säkert känner igen från bland annat USA. Folkia vill genom denna kampanj vara med och driva på denna utveckling, säger Henrik Barck.

-  "Vi tycker att det är kul att Folkia gillade vårt upplägg på hur man kan ta varumärket vidare från dagens position. Det är en mycket intressant utmaning, och den är möjlig tack vare att Folkia har haft en klar insikt om var man vill nå med sitt varumärke. Tillsammans har vi skapat en bra plattform och det ska bli inspirerande att försöka nå de uppsatta målen, säger Ola Herlin på Herlin Widerberg reklambyrå"

För mer information:

Charlotta Malm, kommunikationschef Folkia AS Norge, Filial Sverige, 070 775 3133

Folkia är ett norskt kredit- och finansieringsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och har växt snabbt. Omsättningen 2009 var 115 milj norska kronor och antalet kunder cirka 150 000. Folkias huvudkontor är beläget i Oslo medan de flesta av de cirka 35 medarbetarna finns på kontoret i Stockholm. Folkias organisation omfattar bland annat juridik, IT, marknad, kommunikation och kredit. Företaget har egen kundtjänst med cirka tio medarbetare. Företaget planerar att introducera ett flertal nya tjänster med fokus på att underlätta kundernas vardagsekonomi. För mer information se folkia.no.