Mikrolån - minskade kreditförluster för Folkia trots ökad utlåning

Folkias kreditförluster för mikrolån, även kallat sms lån, har nu sänkts till under 2 procent i Sverige, trots en ökad utlåning. Det kan jämföras med exempelvis Swedbanks kreditförluster i Baltikum på 7,5 procent för första kvartalet i år.

Med över 160 000 utgivna mikrolån under 2008, är Folkia den enskilt största aktören på marknaden för mikrolån (sms lån) - kundbasen har successivt vuxit sedan starten av företaget 2006. Genom att kontinuerligt förbättra företagets rutiner vid kreditgivning har Folkia nu lyckats sänka sina kreditförluster till under 2 procent. Folkias siffra kan jämföras med antalet dåliga lån i exempelvis Lettland som uppgår till 3,7 procent av storbankernas totala utlåning eller Swedbanks kreditförluster på 7,5 procent under första kvartalet 2009.

Folkia har inte, som effekt av lågkonjunkturen, upplevt någon större ökning av antalet kunder utan en jämn tillströmning. Företagets största förändring har märkts på att betalningsförmågan hos kunderna successivt har blivit bättre.

- Att så kallade sms lån är direkt förknippade med betalningsförelägganden är en myt, våra kunder är mycket måna om att sköta sin vardagsekonomi. Problemet i sms-lånebranschen ligger varken hos kunderna eller hos låneprodukterna, utan i lagstiftningen, vilket tyvärr utnyttjas av mindre seriösa aktörer. Vi vill därför se skärpta regler och ett närmare samarbete med Kronofogdemyndigheten, säger Marcus Lindström, marknadschef på Folkia.

Ett vanligt argument mot sms lån är den höga räntekostnaden.

- Oavsett ett låns storlek, har seriösa aktörer både administrativa kostnader, kreditkostnader och kostnader för kreditupplysningsföretaget. Det gör att små lån, trots låga avgifter i kronor eller absolut sett, procentuellt får en högre effektiv ränta, vilket tyvärr sällan framgår i debatten, avslutar Marcus Lindström.