Små korta lån behövs

Folkia startade 2006 och är störst bland företagen som erbjuder små korta lån. Att företaget har växt snabbt visar att kunderna vill kunna ta mindre lån och att de uppskattar bekvämligheten hos moderna kanaler som webb och mobil. Samtidigt får den som arbetar på ett helt nytt sätt ofta kritik och det är lätt att peka på nackdelar. När det gäller små korta lån gäller kritiken främst att det kan leda till att man inte kan betala tillbaka sitt lån och fastnar i ”lånefällan”. Folkia har visat i att det inte behöver bli så – praktiskt taget samtliga kunder betalar tillbaka sitt lån i tid. Folkia gör ordentliga kreditkontroller med en kombination av egenutvecklat system och externa källor. Man kan få intrycket att de flesta betalningsanmärkningar hos Kronofogden avser ”SMS-lån” men de flesta gäller mobil- och telefonräkningar samt trafikförsäkringar.

Från sträng reglering till frihet under ansvar

För inte många år sedan var det svårt att låna pengar, speciellt om man ville låna ett mindre belopp. Nu har kreditmarknaden totalt förändrats och många företag erbjuder både små och stora lån till en bred målgrupp. Bankerna och andra kreditgivare marknadsför också lån som vilken vara eller tjänst som helst.

Är det unga oförståndiga som tar lån?

Folkias kunder är i genomsnitt 30 - 40 år i och tjänar 250 – 300 000 kr/år. Utbetalning av lån sker när bankerna har öppet på vardagar så ingen kan få pengar nätter eller helger.

Det är klart att det är bättre att bygga upp en buffert men väldigt många gör inte det eller har inte den möjligheten. Enligt en undersökning av Länsförsäkringar i maj 2010 har nästan fyra av tio hushåll svårt att klara en oförutsedd utgift på 5 000 kr.

Kunderna säger ofta att anledningen att de föredrar ett lån framför att betala med kreditkort är att de vet att de är skuldfria i slutet av månaden och inte frestas förlänga krediten.

Klok praxis blir snart lag

Företagen som lånar ut pengar måste ta ansvar; göra ordentliga kreditkontroller, ge låntagaren ångerrätt inom rimlig tid samt ange räntan tydligt. Dessa tre punkter är de viktiga i EUs direktiv för konsumentkrediter som ligger till grund för en lag som planeras träda i kraft vid nästa årsskifte. Folkia har följt direktivet hela tiden eftersom vi anser att det är kloka regler som gynnar lånekunderna. Som ett norskt kreditmarknadsföretag rapporterar Folkia också till Finansinspektionen i Sverige.

Det är bra att Sveriges Konsumenter och andra opinionsbildare trycker på för att reglera marknaden.

När lagen är införd får vi förhoppningsvis se en sanering av oseriösa företag och metoder på kreditmarknaden. Det kommer fortfarande att finnas människor som tycker att det är för lätt att låna medan andra tycker att det är för svårt. Men ett välkommet steg på vägen mot bättre konsumentskydd på kreditmarknaden är den nya lagen helt klart.

För frågor: Charlotta Malm, kommunikationschef Folkia AS Norge, Filial Sverige, 070 775 3133

Folkia är ett norskt kredit- och finansieringsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och har växt snabbt. Omsättningen 2009 var 115 milj norska kronor och antalet kunder cirka 150 000. Folkias huvudkontor är beläget i Oslo medan de flesta av de cirka 35 medarbetarna finns på kontoret i Stockholm. Folkias organisation omfattar bland annat juridik, IT, marknad, kommunikation och kredit. Företaget har egen kundtjänst med cirka tio medarbetare. Företaget planerar att introducera ett flertal nya tjänster med fokus på att underlätta kundernas vardagsekonomi. För mer information se folkia.no.