Sms lånebranschen undersöks i uppsats

I en C-uppsats från Högskolan i Kalmar ges för första gången en bredare bild av smslånebranschen, då både empirisk och teoretisk kunskap har vägts samman i ett försök till en opartisk sammanställning.

C-uppsatsen, som är författad av studenterna Kristina Berninger och Linda Johansson, undersöker den svenska sms lånemarknaden. Syftet med uppsatsen är att redogöra för vilka positiva och negativa aspekter som lyfts fram av sms långivarna själva, myndigheter, indrivningsföretag och andra aktörer vars åsikt har betydelse i diskussionen om sms lån.

I uppsatsen framkommer det att media främst har lyft fram de negativa sidorna av sms-lånebranschen och att det knappt funnits utrymme för ett ifrågasättande av kritiken. Vidare skriver författarna att de gick in i uppsatsarbetet med föreställningen om att det främst var ungdomar som tog sms lån, för att sedan hamna i återbetalningssvårigheter, vilket visade sig felaktigt.

Gällande relationen mellan långivare och låntagare anser uppsatsförfattarna att den massmediala rapporteringen framställer en sms låntagare som ett oskyldigt offer och sms långivare som bovarna i dramat. De stärker sina argument med Konsumentverket rapport 2007:17: ”SMS-lån En kartläggning av unga vuxnas erfarenheter” där det framkommer att det finns en viss smutskastning mot sms- lånebranschen. Folkia är störst i Sverige på mikrolån och kan bekräfta den missvisande bilden i media.

- Det finns problem i mikrolånebranschen som måste diskuteras men media har inte varit intresserade av att låta oss delta i debatten, oavsett om vi försökt nyansera bilden eller komma med konkreta förslag på förbättringar. Vi ser dock att medieklimatet förbättrats något i och med att produkten mognat, säger Marcus Lindström, marknadschef på Folkia.

Vad gäller räntefrågan av mikrolån, poängterar uppsatsförfattarna att den effektiva räntan på ett lån inte gör det lättare för låntagaren att förstå kostnaden för ett lån och hur lånet ser ut på lång sikt. De grundar resonemanget i att det kan vara svårt för en person med enklare kunskap om ekonomiska termer att räkna ut hur en räntesats kan påverka vardagsekonomin.

- Det här är ett typisk fråga som vi har verkat för under en längre tid. Folkia vill att hela branschen skall publicera både den effektiva räntan och den totala lånekostnaden för alla mikrolån, säger Marcus Lindström.

Flera av de intervjuade respondenterna i uppsatsen ansåg att smslångivningen har en framtid. De menade att den traditionella lånemarknaden utvecklas med hjälp av ny teknik och innovation gällande både villkor och marknadsföring av mindre krediter.

Hela uppsatsen kan laddas ner här: http://hik.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:160080