• Folkia/

Undvik lyxfällan med Folkonomi - Folkias nya kostnadsfria verktyg för bättre vardagsekonomi

Många bloggare, ledarskribenter och andra opinionsbildare har under sommaren uppmärksammat problemet att svenskarna konsumerar innan de har pengar. De tar blancolån eller köper på avbetalning. Ett exempel på debattör är Sakine Madon i Expressen den 7 augusti 2010 http://www.expressen.se/ledare/sakinemadon/1.2088435/sakine-madon-sloseri-ar-var-nya-folkrorelse.

Folkia introducerar nu en ny tjänst avsedd att underlätta för alla som vill förbättra kontrollen över sin vardagsekonomi. Folkonomi kallas det webbaserade verktyget som vem som helst kan använda utan kostnad.

-    Idén att göra ett budgetverktyg på webben fick vi för över ett år sedan och vi har huvudsakligen utvecklat Folkonomi internt, säger Per Spångberg, VD för Folkia. Det finns liknande verktyg på marknaden, men Folkonomi hör till de mest kompletta och är dessutom helt kostnadsfritt i alla delar. Vi har testat användarvänligheten och fått mycket bra omdömen av användare i olika åldrar och med olika kunskap om privatekonomi. Det som många tycker är tråkigt vill vi göra roligt - därför är det viktigt att verktyget är enkelt och aptitligt. Detta är bara första steget i vår bredare satsning på fler tjänster med syfte att underlätta folks ekonomiska vardag.

-          En viktig fråga vi har fått är om man vågar lämna ut information om sin privatekonomi genom att använda ett verktyg som Folkonomi, säger Per Spångberg vidare. Det kan man definitivt och jag kan garantera att våra system uppfyller alla nödvändiga krav för att säkerställa den personliga integriteten. När man registrerar sig är man anonym och bara användaren själv har tillgång till uppgifterna om sin ekonomi.  Till skillnad från många av de andra tjänster av det är slaget som tillhandahålls via nätet, av någon privatperson eller ett mindre företag, är vi som norskt kreditmarknadsföretag övervakade av både Finansinspektionen i Sverige och norska Finanstilsynet. Folkia är också ett företag med omfattande resurser i form av teknik, säkerhetssystem och personal. Dessutom är vi helt oberoende och fristående från de traditionella storbankerna och deras försäljningskanaler. Att vi hanterar personuppgifter på ett bra sätt fick vi dessutom nyligen kvitto på, när Datainspektionen genomförde en revision och gav oss bra betyg.

Marcus Gellermark är projektledare och ansvarar för Folkonomi på Folkia. Marcus säger: ”Anonymiteten är mycket viktig för våra användare eftersom det just handlar om deras egen privatekonomi. Man behöver inte uppge efternamn, gatuadress eller telefonnummer när man registrerar sig. Att bygga ett säkert och tryggt verktyg har varit utgångspunkten för arbetet när vi har utvecklat Folkonomi till ett robust, praktiskt verktyg som ska fungera för alla olika användare.”

Marcus berättar vad man till exempel kan använda Folkonomi till:

• göra en enkel budget som passar varje plånbok
  • se hur mycket pengar man lägger på olika saker under en viss period
  • lägga in sparmål och följa upp dem
  • föra över korttransaktioner från internetbank till Folkonomi så man inte behöver skriva in varje post

-          Vi vill bidra till att många tar kontroll över sin ekonomi, säger Marcus Gellermark. Därför är Folkonomi helt kostnadsfritt – men det kräver en liten investering i form av användarens tid och engagemang för att komma igång.

-          Vardagsekonomi kan låta tråkigt, som något man borde göra men inte riktigt orkar lägga tid på. En ”jag tar tag i det senare” – syssla som gärna glöms bort när det finns roligare saker att göra. Så kom Lyxfällan och gjorde det urtrista till utbildande underhållning med miljonpublik.

-Vi på Folkia vill ta detta ett steg längre – vårt mål är att ”tråkord” som budgetering och kassaböcker blir enklare, roligare och en del av vardagen. Att ta kontroll borde vara lika viktigt oavsett om plånboken är välfylld eller tunn.

-          Jag vill också gärna berätta om Folkonomibloggen där var och en kan följa arbetet bakom kulisserna. Vi kommer även uppmuntra till debatt, dela med oss av spartips och aktualiteter för alla som är intresserade av privatekonomi. Jag hoppas att vi får många tips och idéer som även kan hjälpa oss i arbetet med utveckling av nya produkter. Viktigt är också att påpeka att vi bara är i början än så länge, vi kommer att fortsätta att utveckla Folkonomi med fler nya tjänster och nyttoområden med bibehållen fokus på just vardagsekonomi.

Per Spångberg berättar att Folkia har verksamhet i fem länder, 35 anställda och en omsättning på ca 135 miljoner kronor förra året: ”Folkias ambition är att växa med nya tjänster som underlättar vardagsekonomin för personer som inte alltid känner sig välkomna hos de traditionella bankerna eller som föredrar en mindre, fristående aktör. Folkonomi är första steget och är en gratistjänst tillgänglig för alla, inte bara våra existerande kunder. Vi vill självklart bidra till att sprida kunskap så att våra kunder och enskilda privatpersoner kan fatta bättre och klokare beslut . I slutändan vinner alla på ett ökat intresse och en förbättrad kunskap kring privatekonomi och vi tänker bidra till det på alla de sätt vi kan.”

För frågor:

Charlotta Malm, kommunikationschef Folkia AS Norge, Filial Sverige, 070 775 3133

Folkia är ett norskt kredit- och finansieringsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och har växt snabbt. Omsättningen 2009 var 115 miljoner norska kronor och antalet kunder cirka 150 000. Folkias huvudkontor är beläget i Oslo medan de flesta av de cirka 35 medarbetarna finns på kontoret i Stockholm. Folkias organisation omfattar bland annat juridik, IT, marknad, kommunikation och kredit. Företaget har egen kundtjänst med cirka tio medarbetare. Företaget planerar att introducera ett flertal nya tjänster med fokus på att underlätta kundernas vardagsekonomi. För mer information om våra tjänster se www.folkia.se, om Folkonomi se www.folkonomi.se och om företaget www.folkia.no

Taggar: