Folkmästerskapen i Omelett – för stjärnan i hemmaköket

Report this content

Folkmästerskapen i Omelett har premiär fredagen den 25 februari 2011 på mässan ”Passion för Mat” i Eriksbergshallen i Göteborg.

– Syftet är att inspirera alla passionerade matlagare och att lyfta omeletten till ännu högre höjder. Omeletten är en enkel vardagsrätt, men med omsorg, teknik och bra råvaror blir den en gastronomisk upplevelse, säger Anders Arnell, känd bland annat från TV 4:s matprogram ”Lättlagat med Arnell och Mannerström”.

Tävlingen är öppen för alla amatörkockar med kärlek till matlagning och med förkärlek för omeletter. Anmälan till tävlingen görs via Facebook och lokala uttagningar pågår.

På tävlingens Facebooksida kan vem som helst anmäla sitt bidrag med en bild och en kort beskrivning av omeletten. För att tävla krävs inga formella förkunskaper, bara god fantasi.
– Vi har förstått att det finns mängder av svenskar som älskar att laga omelett. För många är frukostomeletten helgens heligaste måltid, säger Anders Arnell.

Tjugo fantasirika omelettkockar kommer att gallras ut för att i finalen på ”Passion för mat” tävla man mot man, i heat om två personer. På tio minuter ska de tävlande hinna göra två omeletter; en ofylld, klassisk omelett och en ”signaturomelett”, till vilken de tävlande själva väljer råvaror.

Två olika jurygrupper är på plats. En teknikjury som bedömer de tävlandes arbetsteknik, tid, utstrålning och scenframträdande och en smakjury som bedömer omelettens utseende och smak.

I jurygrupperna sitter representanter från såväl allmänheten som från mat- och restaurangbranschen: Leif Mannerström; stjärnkock, Pelle Danielsson från Restaurang Hos Pelle, Maria Zihammou; frilansande matskri­bent samt den matintresserade magikern Stefan Odelberg med flera.

Bland de tävlande på Folkmästerskapen i Omelett märks: Jeanna Kanold, chokladexpert från Flickorna Kanold i Saluhallen, Lasse Nilsson, krögare på Mollösunds Värdhus samt Simon Svensson från Njutningsfrämjandet.

Folkmästerskapen i Omelett arrangeras av Anders Arnell Matpredikanten, och koncept- och varumärkesbyrån Gappio, i samarbete med Passion för Mat.

Bilder för fri publicering:

Användarnamn: Folkmasterskapen
Lösenord: press2011

För mer information kontakta:

Anders Arnell, tävlingsansvarig och konferencier: Telefon: 0705-19 10 11, e-post: anders.arnell@matpredikanten.se
www.matpredikanten.se

Lotta Hultén, mässgeneral för Passion för mat:Telefon: 0733 80 05 52, e-post: lotta@passionformat.se
www.passionformat.se

Annika Larsson, projektledare och kreatör, GappioTelefon: 0709 32 08 21, e-post: annika@gappio.se
www.gappio.se

Leif Mannerström, teknikjuryn, Restaurant Sjömagasinet, Göteborg
Telefon: 0707 72 12 10, e-post: info@sjomagasinet.se

Pelle Danielsson, smakjuryns ordförande, Restaurant ”Hos Pelle”, Göteborg
Telefon: 0708 72 29 74, e-post: info@hospelle.se

Maria Zihammou, jurymedlem, matskribent
Telefon: 0733 203475, e-post: mail@mariazihammou.se

Stefan Odelberg, jurymedlem, matintresserad magiker
Telefon: 0708 22 66 11, e-post: stefan@odelberg.com

Fredrik Belfrage, jurymedlem teknikjuryn, programledare, konferencier
Telefon: 0708 34 17 17, e-post: f.belfrage@telia.com

Simon Svensson, tävlande, Njutningsfrämjandet
Telefon 0705-22 27 82, e-post: simon@njutningsframjandet.se

Fakta om tävlingen

Fakta om Folkmästerskapen i Omelett: Tävlingen genomförs för allra första gången under den kommande matmässan Passion för mat 2011. Därefter kommer tävlingen att vara återkommande och genomföras på olika håll i landet.

Bakgrund till Folkmästerskapen i Omelett: Tävlingen är en originalidé av Anders Arnell Matpredikanten, och tillkom efter att Anders, på en matmässa, pratat med flera av de bästa i branschen som efterlyste en omelettävling för vanliga människor som gillar att experimentera med klassiska rätter och svensk husmanskost. Anders har aldrig långt från tanke till handling och i bilen hem ringde han runt till såväl stjärnkrögare som goda vänner och prövade idén med en omelettävling öppen för alla. Samtliga han pratade med tände på idén och ägget var i rullning…

Närproducerat mästerskap: Folkmästerskapen i Omelett lyfter fram närproducerande företag och samarbetar bland annat med ”Smaka på Västsverige”; Västra Götalandsregionens satsning på närproducerande företag.

Fakta om Anders Arnell Matpredikanten: Anders Arnell har sedan 1991 arbetat med frågor kopplade till vårt sätt att förhålla oss till maten i ett smak- och kvalitetsperspektiv. Den närings- och miljömässiga kopplingen är en självklarhet för god mat, enligt Anders Arnell.

Anders är bland annat känd från TV 4:s matprogram ”Lättlagat med Arnell och Mannerström” samt från sina återkommande matinslag i programmet ”Radiohuset” i Sveriges Radio P4, Göteborg.

Anders Arnell Matpredikanten - Alltid på människorna och den goda matens sida

Fakta om Gappio AB: En koncept- och varumärkesbyrå där ”magkänsla” sätts i första rummet. Annika Larsson har verkat inom reklambranschen sedan 1988 och har vunnit priser; nu senast för kokboken ”Fisk är inga konstigheter – version 2” tillsammans med Svensk Fisk i tävlingen ”Årets Måltidslitteratur” i Grythyttan. Boken är också nominerad till Gourmand World Cookbook Awards som avgörs i mars 2011 i Paris.

Fakta om mässan Passion för Mat, 25 -27 februari 2011: Passion för mat är en mässa som för fjärde gången arrangeras i Eriksbergshallen på Norra älvstranden. Passion för mat startades av Lotta Hultén som har en gedigen bakgrund som mässarrangör.

Taggar: