EU-MOTSTÅNDET ÖKAR I SVERIGE

Report this content

En sammanställning på den organisations-neutrala web-plattformen www.samverkan.eu visar att antalet engagerade EU-motståndare i Sverige ökar. Något som också  ligger i linje med SCBs senaste opinionsundersökning  (november 2020) som visar att antalet svenskar som är för ett EU-medlemskap minskat från 58,0 till 57,1 % det senaste året.

www.samverkan.eu listar 19 organisationer och åsiktsgrupper med 62.072 anhängare som är emot ett svenskt EU-medlemskap. I december 2020 var motsvarande siffra 57 411, vilket motsvarar en ökning på 8 % de senaste två månaderna. Motståndet mot Sveriges EU-medlemskap accentuerades förra sommaren, då EU begärde att Sverige, i tillägg till en ökad medlemsavgift, skall stå för ytterligare 150 miljarder kr i ett stimulanspaket som går under namnet Next Generation EU (Stödpaketet). Något som till stora delar avses delas ut som bidrag till företagare i framför allt Syd- och Östeuropa för att rädda deras krisande ekonomier och därmed Euro-valutan. Ett valutasamarbete som Sverige tidigare valt att stå utanför.

Ett argument för Sveriges bidrag har varit att vi har en välskött ekonomi, något som åstadkommits till priset av återhållsamhet, en välfärd inklusive äldrevård som nu håller på att kollapsa liksom ett av Europas högsta skattetryck och pensionsåldrar.

Förra veckan lade regeringen en proposition i Riksdagen som föreslår att Sverige ratificerar införandet av federal EU-skatt på toppen av vår kommunal-, Landstings- och Statsskatt, vilket ses som en del av Stödpaketet.

- Det vi ser i Sverige idag är att antalet fattigpensionärer ökar, barnfattigdomen sprider sig, rappningen faller från väggarna i våra skolor, kriminaliteten skenar, tusentals svenska företag dukar under och hundratusentals svenskar riskerar att bli arbetslösa. Att EU i det läget begär att vi svenskar skall garantera lån på och sedan skänka bort 100-talet miljarder kr till företagare i andra delar av Europa är något som nu upprör tiotusentals svenskar, säger Danny Raucci, ordförande, folkomrosta2021.se

Det organiserade motståndet mot Sveriges EU-medlemskap har inte varit så stort sedan folkomröstningen 1994, då 44,8 % av svenskarna sade nej till ett EU-medlemskap. Som en konsekvens har stödet för en förnyad folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap ökat markant det senaste året.- Den svenska opinionen angående EU-medlemskapet står inför en omsvängning. Det borde således ligga i politikernas eget intresse att få verifierat vilket mandat de har från svenska folket i EU-frågan i allmänhet och när det gäller Stödpaket d v s Sveriges miljardbidrag till framför allt Öst- och Sydeuropa i synnerhet. Alternativet är att de kommer att få stå till svars inför de kommande generationer som kommer att få betala för kalaset, säger Ulf Ström, ordförande, www.swexitpartiet.se

Organsiationen folkomrosta2021.se och Swexitpartiet.se har därför uppmanat Riksdagspartierna att låta svenska folket få avgöra EU-rågan i en folkomröstning.

För ytterligare information, kontakta:

Danny Raucci, ordförande, folkomrosta2021.se

Tel: +46761820001

Epost: danny@folkomrosta2021.se

Ulf Ström, ordförande, swexitpartiet.se

Tel: 073- 324 82 90

Epost: info@swexitpartiet.se

Folkomrosta2021.se är en opinionsbildande förening som verkar för en förnyad folkomröstning om Sveriges EU-medlemskap. Föreningen är allmännyttig, ideell och partipolitiskt obunden (ref www.folkomrosta2021.se)

Swexitpartiet.se verkar för att Sverige ska lämna EU och i stället vara en fortsatt del av EUs inre marknad genom bilaterala avtal på samma sätt som Norge, Storbritannien, Island och Schweiz. Partiet är tvärpolitiskt så tillvida att det i andra politiska frågor stöder samtliga övriga riksdagspartier enligt en ny och unik model för parlamentarisk samverkan (ref www.swexitpartiet.se)