Ny undersökning – pool ökar värdet på villan med flera hundra tusen

Report this content

Aldrig tidigare har en pool i villaträdgården varit mer eftertraktad. Nu visar en undersökning att en pool inte bara höjer
livskvaliteten, den ökar också värdet på huset med flera hundra tusen!

Att kunna simma några längder innan jobbet, ha mysigt häng runt poolkanten och låta barnen leka och stoja i klarblått vatten – det är
för många den ultimata vardagslyxen. Folkpool som är Sveriges största pool- och spaleverantör har länge vetat att en pool på tomten
är en smart investering, nu visar även en undersökning från Booli att en pool verkligen höjer värdet på ett hus.

Booli har analyserat 3 415 hus som har sålts under perioden 1 juni 2016 till 1 september 2020 – alla har haft pool på tomten. Skillnaden i pris mellan dessa villor och hus utan pool är i snitt 3,45 procent, det vill säga cirka 250 000 kronor beroende på var i landet man
bor. I Stockholm är skillnaden ännu större, 3,49 procent, vilket gör att en villa med pool säljs för 319 000 kronor mer, jämfört med en
som inte har pool.

Många som anlägger en pool passar även på att göra om området kring poolen med en ombonad uteplats eller kanske med ett
växthus eller en pergola som placeras i anslutning till poolområdet där man kan vara och njuta av närheten till vattnet. En upplyst pool
blir också ett vackert inslag i trädgården när det är mörkt ute.

Myten om att det är både dyrt och tidskrävande att äga en pool stämmer inte längre. Att sköta om en pool behöver inte ta mer än en
halvtimme i veckan, det lilla jobbet handlar om att titta till vattenvärden och dammsuga upp eventuellt skräp. Har man en automatisk
poolrobot går det naturligtvis ännu snabbare. Med smart teknik, som till exempel energisnåla poolvärmepumpar, får man en behaglig
temperatur i poolen utan att det kostar särskilt mycket.

Folkpool har länge vetat att en pool på tomten är en smart investering, nu visar även en undersökning från Booli att en pool verkligen
höjer värdet på ett hus med flera hundra tusen.

Amanda Nyberg
 amanda.n@folkpool.se

Välkommen till marknadens största sortiment av pool och spabad. Vi på Folkpool har rikstäckande försäljning och service genom våra auktoriserade återförsäljare, som finns på ca 30 orter runt om i landet. Vi är ett familjeföretag som har varit verksamma sedan 1968 med affärsidén att sälja pooler och spabad genom ett rikstäckande nät av utbildade och kunniga återförsäljare.