Folksam LO Pension firar 25 år

Report this content

För 25 år sedan (1998) bildades Folksam LO Pension, syftet då är samma som idag. Att skapa så bra pension åt sina kunder som möjligt genom att erbjuda ett enkelt och schysst sätt att spara till sin tjänstepension.

- Att fylla 25 år känns fantastiskt och det ska vi naturligtvis fira. Men den bästa presenten är att vi år efter år kunnat ge alla våra kunder goda förutsättningar till en bra pension. Att vi under lång tid säkerställt en avkastning på våra kunders pensionspengar som är bättre än genomsnittet är något jag är både stolt och glad över, säger Christoffer Jönsson, vd Folksam LO Pension.

När Risk & Försäkring jämförde avkastningen* bland 13 olika tjänstepensions- och försäkringsföretag, som erbjuder fondförsäkring, mellan åren 2013–2022 hade Folksam LO Pension högst av samtliga med en genomsnittlig avkastning på tio procent under perioden.

Även i Risk & Försäkrings sammanställning ”Hundralappen”*, vilket visar hur en hundralapp som investerats år 2009 har utvecklats till år 2022, hamnar Folksam LO Pension i topp (och har toppat listan sedan 2015). En hundralapp som investerats hos Folksam LO Pension 2009 är idag värd 277 kronor vilket var mest av samtliga 13 jämförda bolag.

- Många upplever att det här med den egna pensionen är svårt men samtidigt är det väldigt viktigt med aktiva och informerade val. De val du gör kan få stor ekonomisk betydelse den dag du går i pension och därför är det så viktigt för oss idag, och i vårt arbete framåt, att det ska vara enkelt att välja och förstå våra tjänster och produkter, säger Christoffer Jönsson, vd Folksam LO Pension.

* Nyhetsbrevet Risk & Försäkrings jämförelser publicerades den 21 augusti 2023.

För ytterligare information, kontakta Folksam LO Pensions pressavdelning:
E-post: press@folksam.se

Om Folksam LO Pension
Folksam LO Pension förvaltar tjänstepensionen för drygt en halv miljon kunder som har valt att pensionsspara i fonder. Folksam LO Pension är inriktat mot kollektivavtalade tjänstepensioner inom SAF-LO området och det kommunala området. Bolaget ägs till 51 procent av Folksam Liv och till 49 procent av LO:s Försäkringshandelsbolag, som i sin tur ägs av LO och dess medlemsförbund.