Folksam LO Pension presenterar ett starkt kvartal tre

Efter tredje kvartalet 2023 uppgick Folksam LO Pensions totalavkastning till 6,5 procent. De inbetalda premierna ökade och uppgick till 8 359 miljoner kronor vilket är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2022.

-  Vi kan se tillbaka på en period där Folksam LO Pensions ekonomiska muskler har stärkts väsentligt vilket gynnar våra kunder och deras framtida pension. Såväl avkastning som nya kunder ökar rejält vilket är kvitto på att vi erbjuder attraktiva och bra produkter, säger Christoffer Jönsson, vd på Folksam LO Pension.

När Risk & Försäkring jämförde avkastningen* bland 13 olika tjänstepensions- och försäkringsföretag, som erbjuder fondförsäkring, mellan åren 2013–2022 hade Folksam LO Pension högst av samtliga med en genomsnittlig avkastning på tio procent under perioden.

- Det är naturligtvis glädjande att vi under en tioårs-period är det bolag i jämförelsen som levererat högst genomsnittlig avkastning. Vi märker att det arbete vi dagligen genomför för att ge våra kunder bästa möjliga pension ger resultat, inte enbart i form av bra avkastning utan även i ett stort antal nya kunder, säger Christoffer Jönsson, vd Folksam LO Pension.

Nyckeltal för Folksam LO Pension (motsvarande period föregående år inom parentes)
Premieinbetalningarna ökade och uppgick till 8 359 (7 203) miljoner kronor
Totalavkastningen uppgick till 6,5 (-21,8) procent
Fondförsäkringstillgångarna ökade och uppgick till 164 312 (141 101) miljoner kronor

* Nyhetsbrevet Risk&Försäkrings jämförelse publicerades den 21 augusti 2023.

Läs mer i den bifogade delårsöversikten Q3 2023

För ytterligare information, kontakta Folksam LO Pension pressavdelning:
E-post: press@folksam.se

Folksam LO Pension förvaltar tjänstepensionen för drygt en halv miljon kunder som har valt att pensionsspara i fonder. Folksam LO Pension är inriktat mot kollektivavtalade tjänstepensioner inom SAF-LO området och det kommunala området. Bolaget ägs till 51 procent av Folksam Liv och till 49 procent av LO:s Försäkringshandelsbolag, som i sin tur ägs av LO och dess medlemsförbund.