Helårsöversikt 2022: Ökade premieinbetalningar och fler inflyttade kunder

Premieinbetalningarna för Folksam LO Pension ökade med drygt 21 procent till 7 891 (6 485) miljoner kronor. Ökningen förklaras av de försäljnings- och marknadsföringsinsatser som genomförts under året vilket genererat i ett ökat antal inflyttar och nyval. Det försäkringstekniska resultatet uppgår till 324 (384) miljoner kronor och företagets totala resultat till 123 (477) miljoner kronor.

– Det har varit ett år som ställt stora krav på oss som organisation. Under året har Folksam Tjänstepension jobbat hårt med att möjliggöra omvandlingen till Tjänstepensionsföretag.  Jag är stolt att vi under året dessutom lyckats ökat antalet inflyttade kunder, säger Christoffer Jönsson, vd i Folksam LO Pension.

  Det försäkringstekniska resultatet uppgår till 324 (384) miljoner kronor och företagets totala resultat till 123 (477) miljoner kronor. Det lägre försäkringstekniska resultatet förklaras främst av ett försämrat riskresultat samt högre driftkostnader till följd av högre anskaffnings- och systemförvaltningskostnader än föregående år.

Företagets icke-tekniska resultat förklaras av negativ kapitalavkastning på företagets egna placeringar (vilket beror på den negativa marknadsutvecklingen som rått) vilket leder till ett försämrat totalresultat jämfört med förgående år.

Fondförsäkringstillgångarna minskar jämfört med föregående år, vilket beror på den negativa marknadsutvecklingen och uppgår till 149 892 (171 711) miljoner kronor. Företagets totalavkastning uppgår till -15,9 (21,9) procent för året. Sett över de senaste tio åren har Folksam LO Pension med 12,7 procent den högsta genomsnittsavkastningen i branschen mellan åren 2012-2021. Undersökningen publicerades i augusti 2022 av Risk & Försäkring som årligen jämför den genomsnittliga avkastningen på 13 livbolag.

Folksam LO Pensions pressjour
08-272040
press@folksam.se

Folksam LO Pension förvaltar tjänstepensionen för nära en halv miljon kunder som har valt att pensionsspara i fonder. Folksam LO Pension är inriktat mot kollektivavtalade tjänstepensioner inom SAF-LO området och det kommunala området. Bolaget ägs till 51 procent av Folksam Liv och till 49 procent av LO:s Försäkringshandelsbolag, som i sin tur ägs av LO och dess medlemsförbund.