Helårsöversikt 2023: Fler kunder och ökade premieinbetalningar

Under 2023 ökade kundernas inbetalningar till Folksam LO Pension med 19 procent och uppgick till 9 357 (7 891) miljoner kronor. Inflyttat kapital stod för den största andelen av ökningen men även löpande premieinbetalningar ökade. Totalavkastningen för 2023 blev 13,1 (-15,9) procent och värdet på fondförsäkringstillgångarna uppgick till 175 109 (149 892) miljoner kronor vilket är högst någonsin i företagets historia.

Folksam LO Pensions flyttnetto förbättrades med 15 procent jämfört med förgående år vilket stärker bolagets position på tjänstepensionsmarknaden ytterligare. Det försäkringstekniska resultatet uppgick till 307 (324) miljoner kronor och företaget uppvisar ett totalt resultat på 500 (123) miljoner kronor.

- Folksam LO Pension kan se tillbaka på ett 2023 där vår finansiella ställning stärkts ytterligare med både fler nya kunder och ökade inbetalningar. Trots osäkra tider och en stor turbulens i omvärlden har våra kunder sett sina pensionspengar växa rejält under året vilket ger dem ännu bättre förutsättningar till en bra pension i framtiden, säger Christoffer Jönsson, vd på Folksam LO Pension.

Läs mer i den bifogade helårsöversikten från Folksamgruppen

För ytterligare information, kontakta Folksam LO Pensions pressavdelning:
E-post: press@folksam.se

Folksam LO Pension förvaltar tjänstepensionen för drygt en halv miljon kunder som har valt att pensionsspara i fonder. Folksam LO Pension är inriktat mot kollektivavtalade tjänstepensioner inom SAF-LO området och det kommunala området. Bolaget ägs till 51 procent av Folksam Liv och till 49 procent av LO:s Försäkringshandelsbolag, som i sin tur ägs av LO och dess medlemsförbund.