Folksam listar laddbara bilar – svårt för konsumenten att köpa begagnat

Folksams nya lista över laddbara bilar med ’Bra val’ visar att utvecklingen av räckvidd och bättre laddningsegenskaper går snabbt. Granskningen visar samtidigt att den som tänker köpa en begagnad elbil eller hybrid står inför en svår uppgift då biltillverkare i större utsträckning nu kan uppdatera sina bilmodeller löpande – på gott och ont.

Allt fler elbilsmodeller uppdateras med längre räckvidd och snabbare laddningsegenskaper vilket är bra för bilköparen. Men som köpare av begagnad elbil eller laddhybrid är det en utmaning att veta utvecklingspotentialen för modellen och hur biltillverkarens utvecklingsplan för bilen ser ut, exempelvis med prestandaförbättring genom mjukvaruuppdateringar.

– Branschen fokuserar främst på de nya modellernas egenskaper och det finns inget tydligt sätt där köparen av begagnat kan få en överblick vilka egenskaper begagnade, laddbara fordon har eller hur de kan uppdateras över tid. Det gör att köparen kanske väljer en bil som årsmodellen efter visar sig fått en avsevärt förbättrad prestanda, vilket kan påverka värdet på den bil man köpt, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Alltmer mjukvara i laddbara bilar öppnar upp för biltillverkarna att kunna förbättra prestandan på bilarna över tid vilket är bra för köparen. Exempelvis kan man i dag göra mjukvaruuppdateringar för att förbättra bilens laddningsförmåga och räckvidd. Andra förändringar som i vissa fall  görs löpande  är att förse bilen med värmepump, förvärmning av batteri eller andra designförändringar som påverkar luftmotståndet och därmed räckvidden positivt. Dessa förändringar kan inte köparen alltid ta del av i efterhand.

Några exempel på laddhybrider som uppdaterats med större batteri och därmed längre räckvidd för samma generation är Mercedes E-klass 300 e 16-23 där elräckvidden inleddes med 33* km och som två år senare uppdaterades till 54 km. Volvo XC 60 T8 Twin Engine 17- med 46 km räckvidd inledningsvis uppdaterades till 77 km fyra år senare. Volkswagen Passat GTE Sportscombi 15- med 50* km räckvidd som uppdaterades fyra år senare till 60 km.

– Det kan tyckas vara små skillnader men har stor påverkan hur stor andel laddhybrider faktiskt körs på el. Den dagliga körningen i Sverige ligger i genomsnitt på 3-5 mil om dagen. En laddhybrid med minst fem mils räckvidd innebär att de oftast kan köras helt med el med räckviddsmarginal för vinterkörning, vilket ju såklart minskar koldioxidutsläppen, säger Anders Ydenius.

Nya laddhybriders räckvidd har ökat rejält de senaste åren. För tio år sedan hade exempelvis Toyota Prius laddhybrid en räckvidd på knappt två mil. Nu har flera en räckvidd på över 8 mil (Volvo S60/S90 och V60/V90 Twin Engine 87-90 km), BMW 225xe/X1/X5 (88-92 km), Range Rover P400e (109 km) och Mercedes C300e/GLC 300e (115-122 km).

Även bland elbilarna uppdateras batteriegenskaperna kontinuerligt. Volkswagen ID.3 Pro S 20- med det större 77 kWh batteriet kunde inledningsvis ladda med 125 kW medan den tre år senare kan laddas med 170 kW. Tesla Model 3 19- och Peugeot e-208 20- försågs efter två år respektive tre år med värmepump vilket ger längre räckvidd.

Nya elbilar får allt bättre räckvidd - MG4 Luxury och BYD Dolphin Comfort är exempel på billiga elbilar med bra räckvidd (435 km respektive 427 km) för ett pris under 400 000 kr. I prisklassen 4-500 000 kr finns Renault Megane E-Tech 60 kWh med 470 km räckvidd och MG ZS EV Long Range (440 km). I prisklassen 5-600 000 kr har Volvo C40 Single Motor Extended Range (578 km) och Xpeng P7 RWD LR (576 km) längst räckvidd. Längsta räckvidden i prisklassen 6-700 000 kr har Polestar 2 LR Single Motor 82 kWh (654 km) samt Tesla Model 3 LR med 629 km räckvidd.

Se hela listan här.

*NEDC äldre körcykel som ersatts av WLTP

För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
press@folksam.se

Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.